responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 313


< فهرس الموضوعات > احكام بعد از مرگ < / فهرس الموضوعات > احكام بعد از مرگ < صفحة فارغة > [ مسأله 541 بعد از مرگ مستحبّ است دهان ميّت را هم بگذارند ] < / صفحة فارغة > مسأله 541 بعد از مرگ مستحبّ است دهان ميّت را ، هم بگذارند كه باز نماند و چشمها ( 1 ) و چانهء ميّت را ببندند و دست و پاى او را دراز كنند ( 2 ) و پارچه‌اى روى او بيندازند ( و اگر شب مرده است ، در جايى كه مرده ، چراغ روشن كنند ( 3 ) ) و براى تشييع جنازهء او مؤمنين را خبر كنند . و ( 4 ) در دفن او عجله نمايند ، ولى اگر يقين به مردن او ندارند ، بايد صبر كنند تا معلوم شود ( 5 ) و نيز اگر ميّت حامله باشد و بچه در شكم او زنده باشد ( 6 ) ، بايد به قدرى دفن را عقب بيندازند ، كه پهلوى چپ او را ( 7 ) بشكافند و طفل را بيرون آورند و پهلو را بدوزند ( 8 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، سيستانى ، زنجانى ، تبريزى : بعد از مرگ مستحبّ است چشمها و لبها . . ( 2 ) اراكى : بعد از مرگ مستحبّ است دهان ميت و همچنين چشم او را هم بگذارند كه باز نماند و چانهء ميت را ببندند و پاى او را دراز كنند و دستهاى او را كنار پهلوهايش دراز كنند . . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله مكارم نيست ] ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : و در تشييع ، آداب اسلام را رعايت كنند و از شركت بانوان در تشييع كه مكروه است مخصوصاً حركت آنان جلوتر از مردان آن هم با مظاهر غير اسلامى جلوگيرى نمايند و منظره عبرتآور تشييع جنازه را به معصيت و تشبّه به عادات و رسوم كفار كه حاكى از عدم استقلال فكرى و نفوذ بيگانگان است آلوده نكنند و اجازه ندهند كه آداب و رسوم مخالفين اسلام به اجتماع مسلمين راه پيدا كند . چه خوب است كه مسلمين براى حفظ سنن مذهبى و استقلال فكرى خود در همهء شئون ، روش اولياء اسلام عليهم السلام را سرمشق قرار دهند و از عواقب و خيم تشبّه به بيگانگان بپرهيزند و نيز مستحب است . . ( 5 ) مكارم : تا كاملًا معلوم شود . . ( 6 ) مكارم : يا احتمال زنده بودن او را بدهند ، بايد پهلوى چپ او را بشكافند و طفل را بيرون آورند ، سپس پهلو را بدوزند و چنانچه دسترسى به اهل اطَّلاع بوده باشد اين كار را زير نظر آنها انجام دهند . ( 7 ) زنجانى : شكم او را . . سيستانى : پهلوى او را . . ( 8 ) زنجانى : شكم او را بدوزند .
< فهرس الموضوعات > احكام غسل و كفن و نماز و دفن ميّت < / فهرس الموضوعات > احكام غسل و كفن و نماز و دفن ميّت < صفحة فارغة > [ مسائلى در غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ مسأله 542 غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامى ] < / صفحة فارغة > مسأله 542 غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامى بر هر مكلَّفى واجب است ( 1 ) و اگر بعضى انجام دهند ، از ديگران ساقط مىشود و چنانچه هيچ كس انجام ندهد همه معصيت كرده‌اند ( 2 ) ، و بنا بر احتياط واجب حكم مسلمانى هم كه دوازده امامى نيست همين طور است . ( 1 ) اراكى : غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان بر هر مكلَّفى واجب است . .
گلپايگانى ، خوئى ، فاضل ، تبريزى ، مكارم ، صافى ، زنجانى : غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان اگر چه دوازده امامى نباشد بر هر مكلَّفى واجب است . .

313

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 313
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست