responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 300


< صفحة فارغة > [ مسأله 513 توقّف در مسجد ] < / صفحة فارغة > مسأله 513 توقّف در مسجد ( 1 ) و رساندن جايى از بدن به خط قرآن و كارهاى ديگرى كه بر حائض حرام است ، بر نفساء هم حرام است و آن چه بر حائض واجب و مستحبّ و مكروه است ، بر نفساء هم واجب و مستحبّ و مكروه مىباشد . ( 1 ) فاضل : و رفتن به مسجد الحرام و مسجد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم . .
زنجانى : داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد پيامبرصلى الله عليه و پيامبر صلى و سلم و نيز در ساير مساجد مگر در حال عبور . .
خوئى ، تبريزى : مسأله بنا بر احتياط توقف در مسجد و كارهاى ديگرى كه بر حائض حرام است ، بر نفساء هم حرام است و آن چه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب مىباشد .
سيستانى : مسأله آن چه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب مىباشد و بنا بر احتياط واجب توقف در مسجد و دخول آن بدون عبور و عبور از مسجدين ( مسجد الحرام و مسجد پيغمبرصلى الله عليه و آله و سلم ) و خواندن آيات سجده واجب و تماس با خط قرآن و نام خدا بر نفساء حرام است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 514 طلاق دادن زنى كه در حال نفاس مىباشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 514 طلاق دادن زنى كه در حال نفاس مىباشد باطل است و نزديكى كردن با او حرام مىباشد و اگر شوهرش با او نزديكى كند احتياط واجب ( 1 ) آن است به دستورى كه در احكام حيض ( 2 ) گفته شد كفاره بدهد . ( 1 ) گلپايگانى ، اراكى ، فاضل ، مكارم ، زنجانى ، صافى ، نورى : احتياط مستحبّ . . ( 2 ) بهجت : مسأله [ 452 ] . .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مسأله طلاق دادن زنى كه در حال نفاس است ( تبريزى : باطل ) و نزديكى كردن با او ، حرام مىباشد و اگر شوهرش با او نزديكى كند ، ( خوئى : بدون اشكال ) كفاره ندارد .
سيستانى : ولى كفاره ندارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 515 وقتى زن از خون نفاس پاك شد ] < / صفحة فارغة > مسأله 515 وقتى زن از خون نفاس پاك شد ، بايد غسل كند و عبادتهاى خود را به جا آورد ( 1 ) . و اگر ( 2 ) دوباره خون ببيند چنانچه روزهايى كه خون ديده ( با روزهايى كه در وسط پاك بوده ( 3 ) ) روى هم ده روز يا كمتر از ده روز باشد ( 4 ) ، تمام آن نفاس است ( 5 ) و اگر روزهايى كه پاك بوده روزه گرفته باشد بايد ( 6 ) قضا نمايد . ( 1 ) فاضل : و اين غسل كفايت از وضو مىكند . . ( 2 ) مكارم : قبل از گذشتن ده روز از ولادت . . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله مكارم نيست ] ( 4 ) فاضل : چنانچه در فاصله كمتر از ده روز از هنگام زايمان خون دوّم قطع شود . . ( 5 ) مكارم : و روزهايى كه در وسط پاك بوده عباداتش صحيح است .
زنجانى : چنانچه روزهايى كه خون ديده بر روى هم ده روز يا كمتر از ده روز باشد تمام آن نفاس است و در روزهايى كه در وسط پاك بوده ، طاهر و عبادتهايى كه انجام داده صحيح است .
گلپايگانى ، صافى : بنا بر احتياط واجب روزهايى را كه خون ديده نفاس قرار دهد و در روزهايى كه در بين پاك بوده آن چه را بر نفساء حرام است ترك كند و عبادتهاى خود را به جا آورد . ( 6 ) خوئى ، تبريزى : لازم است . .

300

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 300
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست