responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 287


حيض را داشته باشد ( يعنى از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نشود و سه روز اوّل خون در يك دهه واقع شود ) كه در اين صورت شمارهء مجموع خونهايى كه ديده ، عدد عادت او محسوب مىشود و لازم نيست كه روزهايى كه در وسط پاك بوده ، در هر دو ماه به يك اندازه باشد ؛ مثلا اگر ماه اول ، از روز اول تا سوم خون ببيند و دو روز پاك شود و سپس سه روز خون ببيند و ماه دوم ، روز يازدهم و دوازدهم خون ببيند و چهار روز پاك شود ، سپس چهار روز خون ببيند ، عادت او شش روز مىشود . همچنين است اگر در يكى از دو ماه به طور متصل مقدارى خون ببيند و در ماه ديگر به همان مقدار به طور جداگانه خون ببيند و وقت خون ديدن يكى نباشد .
مكارم : مسأله زنانى كه عادت عدديه دارند يعنى شمارهء روزهاى حيض آنها در دو ماه پشت سر هم يك اندازه است ولى وقت آن تغيير مىكند ، آنها بايد در همان چند روز به احكام حائض عمل كنند . زنانى كه از خون پاك نمىشوند ولى دو ماه پشت سر هم چند روز از خونى را كه مىبينند نشانهء حيض و بقيه نشانه هاى استحاضه دارد و شمارهء روزهايى كه نشانه حيض دارد در هر دو ماه يك اندازه است ، امّا وقت آن يكى نيست ، بايد آن چند روزى كه نشانه حيض را دارد حيض قرار دهند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 493 زنى كه عادت عدديه دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 493 زنى كه عادت عدديه دارد ، اگر بيشتر از شمارهء عادت خود خون ببيند و از ده روز بيشتر شود ، ( 1 ) چنانچه همهء خونهايى كه ديده يك جور باشد بايد ( 2 ) از موقع ديدن خون به شمارهء روزهاى عادتش حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد ( 3 ) ، و اگر همه خونهايى كه ديده يك جور نباشد ، بلكه چند روز از آن ، نشانهء حيض و چند روز ديگر نشانهء استحاضه را داشته باشد اگر روزهايى كه خون ، نشانهء حيض را دارد با شمارهء روزهاى عادت او يك اندازه است ، بايد همان روزها را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد ، و اگر روزهايى كه خون نشانهء حيض دارد ، از روزهاى عادت او بيشتر است فقط به اندازهء روزهاى عادت او حيض و بقيه استحاضه است و اگر روزهايى كه خون نشانهء حيض دارد از روزهاى عادت او كمتر است بايد آن روزها را با چند روز ديگر كه روى هم به اندازهء روزهاى عادتش شود ، حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد . ( 1 ) سيستانى : زنى كه عادت عدديه دارد اگر كمتر يا بيشتر از شماره عادت خود خون ببيند و از ده روز بيشتر نشود تمام آن را حيض قرار دهد و اگر از ده روز تجاوز كند . . ( 2 ) فاضل : بنا بر احتياط واجب بايد . . ( 3 ) مكارم : و اگر چند روز آن نشانهء حيض دارد بايد همان را حيض قرار دهد و اگر بيشتر از ايّام عادت او باشد از آخر آن كم مىكند و اگر كمتر از ايام عادت او است ، بايد آن روزها را با چند روز بعد از آن كه روى هم رفته به اندازهء عادتش شود حيض قرار دهد و بقيه را استحاضه .
گلپايگانى ، صافى : مىتواند به شمارهء روزهاى عادتش را از اول يا وسط ، حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد . .
خوئى ، تبريزى : مسأله زنى كه عادت عدديّه دارد ، اگر با نشانه هاى حيض كمتر يا بيشتر از

287

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست