responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 279


< صفحة فارغة > [ مسأله 485 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 485 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد ، اگر در وقت عادت خود خون ببيند ولى شمارهء روزهاى آن كمتر يا بيشتر از روزهاى عادت او باشد ( 1 ) و بعد از پاك شدن ، دوباره به شمارهء روزهاى عادتى كه داشته ( 2 ) خون ببيند ( 3 ) ، بايد ( 4 ) در هر دو خون كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند ( 5 ) و كارهاى استحاضه را به جا آورد . ( 6 ) اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : زنجانى و بهجت نيست ( 1 ) مكارم : و قبل از وقت عادت ، يا بعد از آن به شمارهء روزهاى عادت خون ببيند ، فقط خونى را كه در وقت عادت ديده حيض قرار مىدهد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، تبريزى : با نشانه هاى حيض . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى : چنانچه مجموع اين دو خون با پاكى ما بين آنها از ده روز بيشتر نشود همه را حيض قرار دهد و در صورتى كه بيشتر شود خونى را كه در عادت ديده حيض و خون ديگر استحاضه است و چنانچه خون اول بيشتر از عادت بوده و مقدار زيادى نشانه هاى حيض را داشته همهء آن خون حيض است . ( 4 ) فاضل : بنا بر احتياط بايد . . ( 5 ) فاضل : مگر عبادات واجبه را كه بايد طبق احكام استحاضه به جا آورد . ( 6 ) اراكى : بايد خونى كه در وقت عادت خود ديده است حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد .
گلپايگانى ، صافى : بايد آن چه را در وقت ديده ، حيض قرار دهد و اگر شماره روزهايش كمتر باشد اگر ممكن است كسرى عدد را از آن چه بعد از عادت ديده تمام نمايد و در ما بقى عمل مستحاضه نمايد اگر از ده روز تجاوز كند و اگر تجاوز نكند تمام روزهايى را كه خون ديده حيض قرار دهد و در پاكى در بين احتياط كند به ترك آن چه بر حائض حرام است و انجام عبادتهاى خود .
سيستانى : مسأله زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد ، اگر در وقت عادت خود سه روز يا بيشتر خون ببيند و شمارهء روزهاى آن كمتر يا بيشتر از روزهاى عادت او باشد و پس از پاك شدن دوباره به شمارهء روزهاى عادت خويش خون ببيند در اينجا چند صورت دارد :
1 - آن كه مجموع آن دو خون با پاكى ميان آنها از ده روز بيشتر نشود در اين صورت مجموع دو خون يك حيض حساب مىشود . 2 - آن كه پاكى ميان آن دو خون ده روز يا بيشتر باشد در اين صورت هر كدام از آنها حيض مستقل قرار داده مىشوند . 3 - آن كه پاكى ميان آن دو خون كمتر از ده روز و مجموع دو خون با پاكى در ميان بيشتر از ده روز باشد در اين صورت بايد خون اوّل را حيض و خون دوم را استحاضه قرار دهد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 486 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 486 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد ، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند ، خونى كه در روزهاى عادت ديده اگر چه نشانه هاى حيض را نداشته باشد ، حيض است و خونى كه بعد از روزهاى عادت ديده اگر چه نشانه هاى حيض را داشته باشد استحاضه است . مثلًا زنى كه عادت حيض او از اول ماه تا هفتم است ، اگر از اول تا دوازدهم خون ببيند ، هفت روز اول آن حيض و پنج روز بعد استحاضه مىباشد . اين مسأله در رسالهء آيت الله زنجانى نيست

279

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست