سيستانى : مگر اين كه خون دوّم نشانه هاى حيض را داشته باشد كه در اين صورت قسمتى از آن كه با احتساب خون اوّل و پاكى بعد از آن مجموعاً از ده روز تجاوز نمىكند حيض است و ما بقى استحاضه است . مثلًا اگر سه روز خون ببيند و سه روز پاك شود و سپس پنج روز خون ببيند و نشانه هاى حيض را داشته باشد سه روز اوّل و چهار روز از خون دوّم حيض است و در پاكى وسط بايد بنا بر احتياط واجب واجبات غير حايض را انجام و محرمات حائض را ترك كند . . ( 4 ) خوئى ، تبريزى : به طورى كه در صورت اول گفته شد . . ( 5 ) خوئى ، تبريزى : در اين صورت آن مقدار با پاكى وسط و مقدارى از خون دوّم كه آن هم در روزهاى عادت بوده و مجموع از ده روز بيشتر نيست همهء آنها حيض است و مقدارى از خون اول كه پيش از روزهاى عادت بوده و مقدارى از خون دوم كه بعد از روزهاى عادت بوده استحاضه است مثلًا اگر عادتش از سوم ماه تا دهم بوده در صورتى كه يك ماه از اول تا ششم خون ببيند و دو روز پاك شود و بعد تا پانزدهم خون ببيند ، از سوم تا دهم حيض است و روز اول و دوم و همچنين از يازدهم تا پانزدهم استحاضه مىباشد . [ پايان صورت ( 3 ) ] ( 6 ) گلپايگانى ، صافى : كه در اين صورت ، اگر يك روز يا دو روز خون زودتر ديده باشد ، احتياط آن است كه در اين دو روز آن چه را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهاى مستحاضه را به جا آورد و همچنين به مقدار آن از ايام عادت را در آخر ده روز احتياط بنمايد و مقدارى از خون اول را كه در عادت بوده با مقدارى از خون دوم را كه در عادت بوده حيض قرار دهد و در پاكى در بين احتياط كند به ترك آن چه بر حائض حرام است و عبادتهاى خود را به جا آورد ، مثلًا اگر عادتش از سوم ماه تا دهم بوده در صورتى كه يك ماه از اول تا ششم خون ببيند و يك روز پاك شود و بعد تا چهاردهم ، خون ببيند در روز اول و دوم ماه و نهم و دهم ، بايد چنان كه گفته شد ، احتياط نمايد و روز سوم تا ششم و هشتم را حيض قرار دهد و در هفتم كه پاكى در بين است نيز به نحوى كه گفته شد احتياط كند به ترك آن چه بر حائض حرام است و به جا آوردن عبادتها . [ پايان صورت ( 3 ) ] سيستانى : در اين صورت هر دو خون حيض است ( و احتياط واجب آن است كه در پاكى وسط كارهايى كه بر غير حائض واجب است انجام دهد و محرمات بر حائض را ترك كند ) و مقدارى از خون دوم كه بعد از روزهاى عادت بوده استحاضه است و اما مقدارى از خون اول كه قبل از روزهاى عادت بوده چنانچه عرفاً بگويند : كه عادتش جلو افتاده محكوم به حيض است مگر آن كه حيض قرار دادن آن باعث آن شود كه بعضى از خون دوم كه نيز در روزهاى عادت بوده يا تمام آن از ده روز حيض خارج شود كه در اين صورت محكوم به استحاضه است ، مثلًا اگر عادت زن از سوّم ماه تا دهم بوده در صورتى كه يك ماه از اول تا ششم خون ببيند و دو روز پاك شود و بعد تا پانزدهم خون ببيند خونهايى كه از اول تا دهم ديده حيض است و خونهايى كه از يازدهم تا پانزدهم ديده استحاضه مىباشد [ پايان صورت 3 ] ( 7 ) اراكى : كه بايد از ابتداء خون اول به تعداد روزهاى عادت حيض قرار دهد و بقيه را استحاضه . خوئى ، تبريزى : در اين صورت بعيد نيست مقدارى را كه در عادت خود ديده با