responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 275


و خونى كه جلوتر از آن ديده استحاضه مىباشد ، و چنانچه در آن روزها عبادت نكرده بايد قضا نمايد . و اگر همهء روزهاى عادت را با چند روز بعد از عادت ( 4 ) خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود ، همه حيض است و اگر بيشتر شود ( 5 ) فقط روزهاى عادت حيض و باقى استحاضه است ( 6 ) . اين مسأله در رسالهء آيت الله زنجانى نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر همهء روزهاى عادت و چند روز ( خوئى ، تبريزى : با نشانه هاى حيض ) پيش از عادت و بعد از عادت خون ببيند . .
صافى : اگر به نشانه هاى حيض چند روز پيش از عادت و چند روز بعد از عادت ، يا همهء روزهاى عادت ، خون ببيند . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى ، صافى : با نشانه هاى حيض . . ( 3 ) سيستانى : هر چند با نشانه هاى حيض نباشد و روزهاى قبل نشانه هاى حيض را داشته باشد . . ( 4 ) خوئى ، صافى ، تبريزى : با نشانه هاى حيض . . ( 5 ) تبريزى : اگر نشانه هاى حيض را نداشته باشد و يا از ده روز بيشتر شود . . ( 6 ) صافى : و اگر خونى كه پيش از عادت يا بعد از عادت مىبيند نشانه هاى حيض نداشته باشد و با عادت روى هم رفته بيشتر از ده روز نباشد احتياط در آن دو خون ، جمع بين تروك حائض و اعمال مستحاضه است .
مكارم : مسأله زنى كه " عادت وقتيه و عدديه " دارد ، اگر چند روز پيش از عادت و چند روز بعد از عادت خون ببيند ( به طورى كه در ميان زنها معمول است كه گاهى عادت را جلو يا عقب مىاندازند ) و روى هم رفته از ده روز بيشتر نشود همه حيض است و اگر ده روز بيشتر شود ، فقط خونى را كه در روزهاى عادت ديده حيض است و قبل و بعد از آن استحاضه مىباشد ، همين طور اگر چند روز قبل از ايام عادت به اضافه تمام عادت را خون ببيند ، يا فقط چند روز بعد از عادت به اضافه تمام ايام عادت را خون ببيند كه اگر از ده روز تجاوز نكند ، همه‌اش حيض است و اگر تجاوز كند فقط ايام عادت حيض محسوب مىشود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 482 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 482 زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر مقدارى از روزهاى عادت را با چند روز پيش از عادت ( 1 ) خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است و اگر از ده روز بيشتر شود روزهايى كه در عادت خون ديده ( 2 ) با چند روز پيش از آن كه روى هم به مقدار عادت او شود حيض و روزهاى اول را استحاضه قرار مىدهد . ( 3 ) و اگر مقدارى از روزهاى عادت را با چند روز بعد از عادت ( 4 ) خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود ، همه حيض است و اگر بيشتر شود ، بايد روزهايى كه در عادت خون ديده ( 5 ) با چند روز بعد از آن كه روى هم به مقدار عادت او شود حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد . ( 6 ) تمام اين مسأله و نيز تمام پنج سطرِ اولِ مسألهء بعد ، در رسالهء مرحوم آيت الله اراكى به دليل غفلت ! از چاپ ساقط شده است لذا نگارنده نظر ايشان را از آيت الله زاده اراكى دامت بركاته سؤال كردم ؛ فرمودند : قسمتهايى كه ساقط شده است ، موافق با امام است . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : زنجانى و مكارم نيست

275

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست