responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 229


< صفحة فارغة > [ س 175 آيا غسل جنابت در حال حيض صحيح است ] < / صفحة فارغة > س 175 : آيا غسل جنابت در حال حيض صحيح است ، به طورى كه مسقط تكليف زن جنب باشد ؟
ج : صحت غسل در فرض مذكور محل اشكال است .
< صفحة فارغة > [ س 176 اگر زن در حال حيض ، جنب يا در حال جنابت حايض شود ] < / صفحة فارغة > س 176 : اگر زن در حال حيض ، جنب يا در حال جنابت حايض شود ، آيا بعد از پاك شدن از حيض هر دو غسل بر او واجب است ؟ يا اين كه با حدوث جنابت در حال حيض ، غسل جنابت بر او واجب نيست زيرا در موقع جنابت پاك نبوده است ؟
ج : در هر دو صورت ، علاوه بر غسل حيض ، غسل جنابت هم واجب است ، ولى جايز است كه در مقام عمل ، به غسل جنابت اكتفا كند ، ليكن احوط اين است كه نيت هر دو غسل را بنمايد .
< صفحة فارغة > [ س 177 در چه صورتى حكم مىشود كه رطوبت خارج شده از مرد منى است ] < / صفحة فارغة > س 177 : در چه صورتى حكم مىشود كه رطوبت خارج شده از مرد منى است ؟
ج : اگر همراه با شهوت ، جستن و سست شدن بدن باشد ، حكم منى را دارد .
< صفحة فارغة > [ س 178 اثر گچ يا صابون بعد از غسل كردن در اطراف ناخنها ] < / صفحة فارغة > س 178 : گاهى اثر گچ يا صابون بعد از غسل كردن در اطراف ناخنهاى دست و پا مشاهده مىشود كه در حمام هنگام غسل ديده نمىشد ، ولى بعد از خروج از حمام و دقت ، سفيدى صابون يا گچ آشكار مىشود . در اين حال تكليف چيست ؟ در حالى كه بعضى از افراد هنگام غسل و وضو به اين مسأله جاهل هستند و يا توجهى به آن ندارند و با فرض وجود اثر گچ يا صابون يقين به رسيدن آب به زير آن حاصل نمىشود .
ج : مجرد وجود اثر گچ يا صابون كه بعد از خشك شدن اعضاء ظاهر مىشود ، ضررى به وضو يا غسل نمىرساند ، مگر اين كه داراى جرمى باشد كه مانع از رسيدن آب به بشره شود .
< صفحة فارغة > [ س 179 صحت غسل مشروط به تطهير بدن از نجاست است ] < / صفحة فارغة > س 179 : يكى از برادران مىگويد صحت غسل مشروط به تطهير بدن از نجاست ، قبل از غسل استو اگر تطهير آن از منى يا غير آن در اثناى غسل باشد موجب بطلان غسل مىشود . بر فرض صحت گفتهء او و با توجه به اين كه من جاهل به اين مسأله بوده‌ام ، آيا نمازهاى گذشته من باطل بوده و قضاى آنها واجب است ؟
ج : پاك بودن تمامى بدن قبل از غسل واجب نيست ، بلكه پاك بودن هر عضوى هنگام غسل آن كافى است . بنا بر اين اگر عضو ، قبل از غسل آن ، تطهير شده باشد ، غسل و نمازى كه با آن خوانده شده ، صحيح است . ولى اگر عضو نجس قبل از غسل آن تطهير نشود ، و با يك شستن بخواهد هم آن را پاك كند و هم غسل نمايد ، غسل باطل است و نمازى كه با چنين غسلى خوانده ، باطل و قضاى آن واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 180 : آيا رطوبتى كه از انسان در حال خواب خارج مىشود ] < / صفحة فارغة > س 180 : آيا رطوبتى كه از انسان در حال خواب خارج مىشود ، حكم منى را دارد ؟ با آن كه مىدانيم هيچ يك از علامتهاى سه گانه ( جستن ، شهوت و سستى بدن ) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمىشود مگر وقتى كه بعد از بيدارى لباسهاى زير خود را مرطوب ببيند .
ج : اگر علائم سه گانه يا يكى از آنها وجود نداشته باشد و يا شك در آن باشد ، حكم منى را ندارد مگر اين كه از راه ديگرى يقين كند كه منى است .
< صفحة فارغة > [ س 181 حياء و واجبات ] < / صفحة فارغة > س 181 : جوانى هستم كه در خانوادهء فقيرى زندگى مىكنم و منى به دفعات زياد از من خارج مىشودو خجالت مىكشم از پدرم تقاضاى پول حمام بكنم ، در خانه هم حمام نداريم . تقاضا مىكنم مرا راهنمايى فرمائيد .

229

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست