< صفحة فارغة > [ س 144 خالكوبى بدن ] < / صفحة فارغة > س 144 : بعضى از قسمتهاى بدنم خالكوبى شده است ، گفته مىشود كه غسل و وضو و نمازم باطل هستندو نمازى از من پذيرفته نمىشود . اميدوارم مرا در اين باره راهنمايى فرمائيد . ج : اگر خالكوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى كه مانع از رسيدن آب بر آن شود ، وجود نداشته باشد ، وضو و غسل و نماز صحيح است . < صفحة فارغة > [ س 145 اگر بعد از خروج بول انسان استبراء كرد ] < / صفحة فارغة > س 145 : اگر بعد از خروج بول ، انسان استبراء كرد و وضو گرفت و سپس رطوبتى كه مردد بين بول و منى است از او خارج شد ، چه حكمى دارد ؟ ج : در فرض سؤال ، براى تحصيل يقين به طهارت از حدث ، واجب است كه هم غسل كند و هم وضو بگيرد . < صفحة فارغة > [ س 146 تفاوت وضوى زن و مرد ] < / صفحة فارغة > س 146 : لطفاً تفاوت وضوى زن و مرد را بيان فرمائيد . ج : بين زن و مرد در افعال و كيفيت وضو فرقى نيست ، جز اين كه براى مردها مستحب است كه هنگام شستن آرنج از قسمت بيرونى آن شروع كنند و زنها از قسمت داخلى آن . مسّ اسماء و آيات الهى < صفحة فارغة > [ س 147 مسّ ضمايرى كه به ذات بارى تعالى بر مىگردند ] < / صفحة فارغة > س 147 : مسّ ضميرهايى كه به ذات بارى تعالى بر مىگردند مثل ضمير جملهء " بسمه تعالى " چه حكمى دارد ؟ ج : ضمير حكم لفظ جلاله را ندارد . < صفحة فارغة > [ س 148 نوشتن اسم جلالهء الله ] < / صفحة فارغة > س 148 : نوشتن اسم جلالهء " الله " به صورت " ا . . " مرسوم شده است . كسانى كه بدون وضو اين كلمه را مسّ مىكنند ، چه حكمى دارند ؟ ج : همزه و نقاط ، حكم لفظ جلاله را ندارد ، و مس آن بدون وضو ، جائز است . < صفحة فارغة > [ س 149 نوشتن الف و سه نقطه به جاى لفظ جلالهء الله ] < / صفحة فارغة > س 149 : در جائى كه من كار مىكنم در مكاتبات خود كلمهء " الله " را به صورت " ا . . " مىنويسند . آيا نوشتن الف و سه نقطه به جاى لفظ جلالهء " الله " از نظر شرعى صحيح است ؟ ج : از نظر شرعى مانعى ندارد . < صفحة فارغة > [ س 150 آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلالهء الله ] < / صفحة فارغة > س 150 : آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلالهء " الله " توسط افراد بدون وضو ، از نوشتن آن خوددارى نموده و يا به صورت " ا . . " نوشته شود ؟ ج : مانعى ندارد . < صفحة فارغة > [ س 151 خط بريل ] < / صفحة فارغة > س 151 : نابينايان براى خواندن و نوشتن از خط برجستهاى معروف به خط بريل كه با لمس انگشتان خوانده مىشود ، استفاده مىكنند . آيا بر نابينايان واجب است كه هنگام فراگيرى قرآن كريم و مسّ اسماء طاهره كه با خط برجستهء بريل نوشته شده است ، وضو داشته باشند يا خير ؟ ج : اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند ، حكم آن حروف را ندارند ولى اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعايت احتياط لازم است . < صفحة فارغة > [ س 152 مسّ اسمهايى از قبيل عبد اللَّه و حبيب الله ] < / صفحة فارغة > س 152 : مسّ اسمهايى از قبيل عبد اللَّه و حبيب الله بدون وضو چه حكمى دارد ؟ ج : مسّ لفظ جلاله بدون وضو جايز نيست ، اگر چه جزئى از يك اسم مركب باشد .