responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 184


تبريزى : كسى كه بول او پى در پى از او خارج مىشود . .
سيستانى : كسى كه بول يا غائط طورى پى در پى از او خارج مىشود كه به مقدار وضو و قسمتى از نماز مهلت پيدا نمىكند يك وضو براى چندين نمازش كافى است . مگر اين كه چيز ديگرى كه وضو را باطل مىكند مانند خواب از او سر بزند و يا بول و غائط بطور طبيعى از او خارج شود . .
تبريزى : و اين چنين است اگر غائط از او پى در پى خارج شود و تجديد وضو سخت باشد .
زنجانى : مسأله سجده و تشهد قضا شده و نماز احتياط حكم اجزاى نماز را دارد ، بنا بر اين براى كسى كه نمىتواند از بيرون آمدن غائط جلوگيرى كند اگر در ضمن سجده يا تشهدِ قضا شده يا نماز احتياط غائط از وى خارج شود ، چنانچه حرجى نيست ، بايد وضو گرفته و بقيهء عمل را انجام دهد .
مسائل اختصاصى خوئى ، تبريزى : مسأله 316 سيستانى : مسألهء 309 كسى كه بول يا غائط پى در پى از او خارج مىشود ، لازم نيست بعد از وضو فوراً نماز بخواند ، اگر چه بهتر اين است كه به نماز مبادرت نمايد .
خوئى ، تبريزى : مسأله 317 سيستانى : مسألهء 310 كسى كه بول يا غائط پى در پى از او خارج مىشود ، بعد از وضو گرفتن جايز است كه نوشتهء قرآن را مسّ نمايد ، اگر چه در غير حال نماز باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 313 كسى كه بول او قطره قطره مىريزد ] < / صفحة فارغة > مسأله 313 كسى كه بول او قطره قطره مىريزد بايد براى نماز به وسيلهء كيسه‌اى ( 1 ) كه در آن ، پنبه يا چيز ديگرى است كه از رسيدن بول به جاهاى ديگر جلوگيرى مىكند ، خود را حفظ نمايد و احتياط واجب آن است كه پيش از هر نماز مخرج بول را كه نجس شده آب بكشد ( 2 ) ، و نيز كسى كه نمىتواند از بيرون آمدن غائط خوددارى كند ، چنانچه ممكن باشد بايد به مقدار نماز از رسيدن غائط به جاهاى ديگر جلوگيرى نمايد . و احتياط واجب آن است كه اگر مشقت ندارد ( 3 ) ، براى هر نماز مخرج غائط را آب بكشد ( 4 ) . ( 1 ) زنجانى : كيسهء پاكى . . ( 2 ) فاضل : و كيسه را هم بنا بر احتياط واجب تطهير نمايد . .
بهجت : مخرج بول و كيسه‌اى را كه نجس شده آب بكشد يا عوض كند . .
زنجانى : بايد براى هر نماز مخرج بول را كه نجس شده آب بكشد و نيز كيسه را كه نجس شده آب كشيده يا آن را تعويض نمايد . ولى اگر نماز ظهر و عصر را با هم بخواند لازم نيست براى نماز عصر مخرج بول و كيسه را تطهير نموده و مىتواند با همان حال نماز عصر را هم بخواند . و همچنين است اگر نماز مغرب و عشا را با هم بخواند ، و در هر حال تا مىتواند بايد از سرايت نجاست به جاهاى ديگر بدن جلوگيرى كند . . ( 3 ) فاضل : اگر حرجى نيست . . ( 4 ) زنجانى : در صورت امكان براى هر نماز مخرج غائط را آب بكشد و اگر در وسط نماز هم غائط بيرون آيد بنا بر احتياط اگر مشقت ندارد مخرج غائط را آب بكشد .
مكارم : مسأله كسى كه بول يا غائط از او بىاختيار خارج مىشود بايد براى نماز به وسيلهء

184

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 184
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست