responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 164


( 2 ) زنجانى : حرام و بنا بر احتياط واجب باطل است ؛ ولى اگر صاحب آن سابقاً راضى بوده و معلوم نيست كه از رضايت خود برگشته يا نه ، وضو گرفتن جايز و صحيح است . و اگر آب وضو از صورت و دستها در جاى غصبى بريزد بنا بر احتياط واجب وضوى او باطل است ؛ چه بتواند در جاى ديگر وضو بگيرد يا نتواند . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : گلپايگانى ، خوئى ، سيستانى ، صافى و تبريزى نيست ] ( 4 ) سيستانى : يا آن كه فضايى كه در آن وضو مىگيرد غصبى باشد . . ( 5 ) اراكى : چنانچه تصرّف در جاى غصبى باشد و يا مستلزم تصرّف باشد ، وضوى او باطل است .
گلپايگانى ، صافى : چنانچه در غير آنجا نتواند وضو بگيرد ، وضوى او باطل مىباشد و اگر در غير آنجا بتواند وضو بگيرد ، وضو صحيح است .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى : چنانچه در غير آنجا نتواند وضو بگيرد ، تكليف او تيمّم است . و اگر در غير آنجا بتواند وضو بگيرد لازم است كه در غير آنجا وضو بگيرد ، ولى چنانچه در هر دو صورت معصيت كرده ، و همان جا وضو بگيرد وضويش صحيح است .
بهجت : مسأله اگر كسى به قصد وضو ، آب غصبى را به صورت يا دستهاى خود بريزد و موقع آب ريختن ، ملتفت غصبى بودن آب باشد وضويش باطل است . ولى اگر بدون توجّه به غصبى بودن آب ، وضو گرفت ، اگر چه در اثناءِ وضو فهميد و بقيهء وضو را با آب مباح انجام داد وضويش صحيح است امّا قيمت آن آب غصبى را ضامن است .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 271 اگر كسى بدون قصد وضو ، آب غصبى را به صورت و دستهاى خود ريخت و پس از آن كه عرفاً آب از بين رفت به قصد وضو گرفتن به صورت و دستهاى خود كه تر شده است دست كشيد ، وضويش صحيح است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 268 وضو گرفتن از حوض مدرسه ] < / صفحة فارغة > مسأله 268 وضو گرفتن از حوض مدرسه‌اى كه انسان نمىداند آن حوض را براى همهء مردم وقف كرده‌اند يا براى محصلين همان مدرسه ، در صورتى كه معمولًا مردم از آب آن وضو بگيرند ( 1 ) اشكال ندارد . ( 2 ) ( 1 ) فاضل : و وضو گرفتن مردم كاشف از اجازهء عمومى باشد . .
بهجت : و معلوم نباشد كه از روى غفلت و يا عدم مبالات ، وضو مىگيرند . .
صافى : در صورتى كه از وضوى مردم از آب آن ، اطمينان به عموم وقفيت آن پيدا شود . .
سيستانى : در صورتى كه معمولًا مردم از آن حوض وضو مىگيرند و كسى منع نمىكند . . ( 2 ) بهجت : اگر با ساكنين مزاحمت نداشته باشد .
مكارم : مسأله وضو گرفتن از آب مدارس علوم دينى كه نمىداند آب آن را براى همه مردم وقف كرده‌اند يا فقط براى طلَّاب همان مدرسه ، اشكال دارد ، مگر در صورتى كه معمولًا مردم متديّن از آب آنجا وضو بگيرند به طورى كه نشانهء عمومى بودن وقف باشد .

164

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 164
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست