responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 143


آنها را مىبينيم . وقتى كه طشت پر از آب و متصل به آب شير است ، اگر لباس را داخل طشت فرو ببريم آب از اطراف آن سرازير مىشود . به علت وجود اين تارها و پرزهاى ريز در آبى كه از طشت به بيرون مىريزد ، از آن آب احتياط كرده و همه جا را تطهير مىكنم . و يا وقتى لباسهاى نجس بچه ها را بيرون مىآورم ، همهء جاهائى را كه لباسها را در آنجا در آورده‌ام حتى اگر خشك هم باشد آب مىكشم زيرا فكر مىكنم تارها و پرزهاى ريز در آنجا افتاده‌اند . آيا اين احتياط لازم است ؟
ج : لباسى كه براى آب كشيدن در ظرفى گذاشته مىشود و آب لوله كشى روى آن ريخته شده و سراسر آن را فرا مىگيرد ، لباس و ظرف و آب و پرزهايى كه از لباس جدا شده و بر روى آب ديده مىشود و همراه آب به بيرون مىريزد ، همگى پاك هستند . پرزها يا غبارى هم كه از لباس نجس جدا مىشود پاك هستند ، مگر اين كه يقين حاصل شود كه از قسمت نجس جدا شده‌اند ، و به مجرد شك در اصل جدا شدن آن از لباس نجس يا نجس بودن محل آن ، احتياط لازم نيست .
< صفحة فارغة > [ س 290 رطوبت سارى ] < / صفحة فارغة > س 290 : مقدار رطوبتى كه باعث سرايت از چيزى به چيز ديگر مىشود ، چقدر است ؟
ج : ملاك رطوبت مسريه اين است كه به مقدارى باشد كه رطوبت هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم ديگر سرايت كند .
< صفحة فارغة > [ س 291 لباسهايى كه به خشكشوئىها داده مىشود ] < / صفحة فارغة > س 291 : لباسهايى كه به خشكشوئىها داده مىشود از نظر طهارت چه حكمى دارد ؟ لازم به تذكَّر است كه اقليتهاى دينى ( يهود و نصارى و . . ) هم لباسهاى خود را براى شستشو و اتو كردن به اين خشكشوئىها مىدهند و مىدانيم كه صاحبان اين مكانها براى شستن لباسها از مواد شيميايى استفاده مىكنند .
ج : اگر لباسهايى كه به خشكشوئىها داده مىشود از قبل نجس نباشند ، محكوم به طهارت هستند ، و تماس آن با لباسهاى پيروان اقليتهاى دينى ( اهل كتاب ) باعث نجاست نمىشود .
< صفحة فارغة > [ س 292 لباسهايى كه با لباس شويى تمام اتوماتيك شسته مىشود ] < / صفحة فارغة > س 292 : آيا لباسهايى كه با لباس شويى تمام اتوماتيك شسته مىشود ، پاك مىگردد يا خير ؟ نحوهء كار اين لباس شويىها به اين صورت است كه در مرحلهء اول كه لباس با آب مخلوط با پودر لباس شويى شسته مىشود ، مقدارى از آب و كف پودر بر شيشهء درب لباس شويى و نوار پلاستيكى اطراف آن پاشيده مىشود ، و در مرتبهء دوم آب غسالهء شستشو كشيده شده ولى كف پودر ، درب و نوار پلاستيكى اطراف آن را به طور كامل مىپوشاند . در مراحل بعدى ماشين لباس شويى لباسها را در سه نوبت با آب قليل مىشويد و از آن پس آب غساله بيرون كشيده مىشود ، اميدواريم توضيح بفرماييد ، لباسهايى كه به اين ترتيب شسته شده‌اند ، پاك هستند يا خير ؟
ج : اگر بعد از زوال عين نجاست ، آب متصل به لوله در داخل ماشين لباس شويى به لباسها و همهء قسمتهاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود ، محكوم به طهارت است .
< صفحة فارغة > [ س 293 قطراتى از آن آب به لباس ترشح كند ] < / صفحة فارغة > س 293 : اگر آب بر زمين يا در حوض يا حمامى كه لباس در آن شسته مىشود ، ريخته شود و قطراتى از آن آب به لباس ترشح كند ، آيا لباس نجس مىشود يا خير ؟
ج : وقتى كه آب بر مكان يا زمين پاكى بريزد ، ترشح ناشى از آن هم پاك است و اگر شك داشته باشيم كه آن مكان پاك است يا نجس ، باز هم ترشح آن ، پاك است .

143

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست