responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 139


( 1 ) بهجت : و عطردان و سرمه دان اگر از طلا و نقره باشد ، خالى از اشكال نيست بلكه أظهر در عطردان و سرمه دان ، منع است . ( 2 ) تبريزى : و قلمدان طلا و نقره . ( 3 ) اراكى : از استعمال عطردان و سرمه دان اگر از طلا يا نقره ساخته شده باشد بنا بر احتياط واجب بايد اجتناب كرد .
گلپايگانى : احتياط واجب ( صافى : احتياط ) آن است كه عطردان و سرمه دان طلا و نقره را استعمال نكنند .
خوئى ، سيستانى ، زنجانى : احتياط مستحب آن است كه عطردان و سرمه دان ( خوئى ، سيستانى : و ترياكدان ) طلا و نقره ( زنجانى : و مانند آن ) را استعمال نكند .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 229 .
< صفحة فارغة > [ مسأله 234 استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى اشكال ندارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 234 استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى اشكال ندارد ( 1 ) و براى وضو و غسل هم در حال تقيّه مىشود ظرف طلا و نقره را استعمال كرد ، بلكه گاهى واجب است . ( 1 ) گلپايگانى ، فاضل ، صافى : مگر براى وضو و غسل ، كه در حال ناچارى هم نمىشود از ظرف طلا و نقره استفاده كرد .
مكارم : جايز است و براى وضو و غسل نيز در حال تقيه مانعى ندارد .
بهجت : براى غير وضو و غسل اشكال ندارد . [ پايان مسأله ] خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مسأله خوردن و آشاميدن از ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى به مقدار دفع ضرورت اشكال ندارد ، ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست .
زنجانى : مسأله استعمال كاسهء طلا و نقره مانند خوردن و آشاميدن از آنها در حال ناچارى به مقدار ضرورت اشكال ندارد ؛ ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست .
< صفحة فارغة > [ مسأله 235 استعمال ظرفى كه معلوم نيست از طلا يا نقره است ] < / صفحة فارغة > مسأله 235 استعمال ظرفى ( 1 ) كه معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر اشكال ندارد ( 2 ) . ( 1 ) زنجانى : استعمال كاسه‌اى . . ( 2 ) مكارم : تفحّص و جستجو نيز لازم نيست .
مسائل اختصاصى نورى : مسأله 236 همانطور كه استعمال ظرف طلا و نقره و ساختن و خريدن و فروختن و نگاه داشتن و هر گونه استفاده از آن و اجرت براى ساختن و اصلاح آن حرام است ، ساختن اشيائى از قبيل تخت و زين اسب و لوح و امثال آن از طلا و نقره ، هر چند كه ظرف نيست ، نيز حرام است و راكد نگه داشتن اين قبيل منابع ثروت جايز نيست و اسراف است و آن چه كه در روايات ، حكم به جواز آن شده است ، ساختن و استعمال اشيائى است كه حقير يا تابع چيز ديگرى مانند حلقهء شمشير و قاب قرآن است .
مكارم : مسأله 255 آن چه را طلاى سفيد مىگويند نيز در حكم طلاى سرخ و زرد است ، بنا بر احتياط واجب ، اگر به آن " طلا " گفته شود .

139

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست