responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 984


نمىدانسته كه با ترك عمدى روزه كفاره بر او واجب است ، چه حكمى دارد ؟
ج : اگر روزهء ماه رمضان را از روى عمد و بدون عذر شرعى افطار كرده ، بايد علاوه بر قضا ، كفاره هم بدهد اعم از اين كه هنگام خوردن روزه عالم به وجوب كفاره و يا جاهل به آن باشد .
< صفحة فارغة > [ س 823 اگر پزشك به بيمارى بگويد كه روزه براى شما ضرر دارد ] < / صفحة فارغة > س 823 : اگر پزشك به بيمارى بگويد كه روزه براى شما ضرر دارد و او هم روزه نگيرد ، ولى بعد از چند سال بفهمد كه روزه براى وى ضرر نداشته و پزشك در تشخيص خود اشتباه كرده است ، آيا قضا و كفاره بر او واجب است ؟
ج : اگر از گفتهء پزشك متخصص و امين و يا از منشأ عقلائى ديگر ، خوف از ضرر پيدا كند و روزه نگيرد ، فقط قضا بر او واجب است .
مسائل متفرقه روزه < صفحة فارغة > [ س 824 زنى در حال روزهء نذرى معين حيض شود ] < / صفحة فارغة > س 824 : اگر زنى در حال روزهء نذرى معين حيض شود ، چه حكمى دارد ؟
ج : روزه با عارض شدن حيض باطل مىشود و قضاى آن بعد از طهارت واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 825 شخصى از اول ماه رمضان تا بيست و هفتم ماه را در وطن خود روزه گرفته ] < / صفحة فارغة > س 825 : شخصى از اول ماه رمضان تا بيست و هفتم ماه را در وطن خود روزه گرفته و در صبح روز بيست و هشتم به دبى مسافرت كرده و در روز بيست و نهم به آنجا رسيده و متوجه شده كه در آنجا عيد اعلام شده است ، او اكنون به وطن خود برگشته ، آيا قضاى روزه هايى كه از وى فوت شده ، واجب است ؟ اگر يك روز قضا نمايد ، ماه رمضان نسبت به او بيست و هشت روز مىشود و اگر بخواهد دو روز قضا كند ، روز بيست و نهم در جائى بوده كه در آنجا عيد اعلام شده بود ، اين شخص چه حكمى دارد ؟
ج : اگر اعلان عيد در روز بيست و نهم در آن مكان ، به نحو شرعى و صحيح باشد ، قضاى آن روز بر او واجب نيست ، ولى با فرض اين كه افق دو محل يكى بوده اين امر كشف مىكند كه يك روز روزه در اول ماه از او فوت شده ، لذا واجب است قضاى روزه‌اى را كه يقين به فوت آن دارد ، به جا آورد .
< صفحة فارغة > [ س 826 اگر روزه دارى هنگام غروب در سرزمينى افطار كرده باشد ] < / صفحة فارغة > س 826 : اگر روزه دارى هنگام غروب در سرزمينى افطار كرده باشد و سپس به جائى مسافرت كند كه خورشيد در آن هنوز غروب نكرده است ، روزهء آن روز او چه حكمى دارد ؟ آيا تناول مفطرات براى او در آنجا قبل از غروب خورشيد جايز است ؟
ج : روزهء او صحيح است و تناول مفطرات در آن مكان قبل از غروب خورشيد با فرض اين كه در وقت غروب در سرزمين خود افطار كرده ، براى او جايز است .
< صفحة فارغة > [ س 827 شهيدى وصيت نموده كه احتياطاً از طرف وى چند روز روزهء قضا بگيرد ] < / صفحة فارغة > س 827 : شهيدى به يكى از دوستانش وصيت نموده كه احتياطاً از طرف وى چند روز روزهء قضا بگيرد ، ولى ورثهء شهيد به اين مسائل پايبند نيستند و طرح وصيت او هم براى آنها ممكن نيست و روزه گرفتن هم براى دوست آن شهيد مشقت دارد ، آيا راه حل ديگرى وجود دارد ؟
ج : اگر آن شهيد به دوست خود وصيت كرده كه خودش شخصاً براى او روزه بگيرد ، ورثهء او در اين مورد تكليفى ندارند ، و اگر براى آن فرد روزه گرفتن به نيابت از شهيد مشقت دارد ، تكليف از او ساقط است .
< صفحة فارغة > [ س 828 من فردى كثير الشك هستم ] < / صفحة فارغة > س 828 : من فردى كثير الشك هستم و يا به تعبير دقيقتر زياد وسوسه مىشوم ، و در مسائل

984

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 984
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست