responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 981

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


اگر به طور عمدى يا غير عمدى تا چند سال روزه نگيرد ، آيا فقط كفارهء همان سال بر او واجب است يا آن كه كفارهء تمام سالهايى كه روزه را به تأخير انداخته ، واجب است ؟
ج : فديهء تأخير قضاى روزهء ماه رمضان هر چند به مدت چند سال هم به تأخير افتاده باشد ، يك بار واجب است و آن عبارت است از يك مد طعام براى هر روزى ، و فديه هم زمانى واجب مىشود كه تأخير قضاى روزهء ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل انگارى و بدون عذر شرعى باشد ، ولى اگر به خاطر عذرى باشد كه شرعاً مانع صحت روزه است ، فديه‌اى ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 804 زنى به علت بيمارى از روزه گرفتن معذور است ] < / صفحة فارغة > س 804 : زنى به علت بيمارى از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا كردن آنها تا ماه رمضان سال آينده هم نيست ، در اين صورت آيا كفاره بر او واجب است يا بر شوهرش ؟
ج : اگر افطار روزهء ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامهء بيمارى بوده است ، براى هر روز يك مد طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهدهء شوهرش نيست .
< صفحة فارغة > [ س 805 شخصى ده روز روزه بر عهده دارد ] < / صفحة فارغة > س 805 : شخصى ده روز روزه بر عهده دارد و در روز بيستم شعبان شروع به روزه گرفتن مىكند ، آيا در اين صورت مىتواند عمداً روزهء خود را قبل يا بعد از زوال ، افطار كند ؟ در صورتى كه قبل يا بعد از زوال افطار نمايد ، چه مقدار كفاره دارد ؟
ج : در فرض مذكور افطار عمدى براى او جايز نيست و اگر عمداً افطار كند ، در صورتى كه قبل از زوال باشد ، كفاره‌اى بر او واجب نيست و اگر بعد از زوال باشد ، كفاره بر او واجب است كه عبارت است از غذا دادن به ده مسكين ، و در صورت عدم تمكَّن ، واجب است سه روز روزه بگيرد .
< صفحة فارغة > [ س 806 زنى در دو سال متوالى در ماه مبارك رمضان حامله بوده ] < / صفحة فارغة > س 806 : زنى در دو سال متوالى در ماه مبارك رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ايام را نداشته است ، ولى در حال حاضر توانائى روزه گرفتن را دارد ، حكم او چيست ؟ آيا كفارهء جمع بر او واجب است يا فقط قضاى آن را بايد به جا آورد ؟ تأخير او در قضاى روزه چه حكمى دارد ؟
ج : اگر بر اثر عذر شرعى روزهء ماه رمضان را نگرفته ، فقط قضا بر او واجب است ، و اگر عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنين يا كودكش بوده ، بايد علاوه بر قضا ، براى هر روز يك مد طعام به عنوان فديه بپردازد ، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد ، بدون عذر شرعى به تأخير انداخته ، فديه ديگرى هم بر او واجب است يعنى بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد .
< صفحة فارغة > [ س 807 رعايت ترتيب بين قضا و كفاره ] < / صفحة فارغة > س 807 : آيا رعايت ترتيب بين قضا و كفاره ، در كفارهء روزه واجب است يا خير ؟
ج : واجب نيست .
قضاى روزه < صفحة فارغة > [ س 808 قضاى روزه هاى ماه رمضان ] < / صفحة فارغة > س س 808 : هجده روز روزه به علت مسافرت در ماه رمضان براى انجام مأموريت دينى بر عهده‌ام مىباشد ، وظيفهء من چيست ؟ آيا قضاى آنها بر من واجب است ؟
ج : قضاى روزه هاى ماه رمضان كه بر اثر مسافرت از شما فوت شده ، واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 809 اگر كسى براى گرفتن روزهء قضاى ماه رمضان اجير شود ] < / صفحة فارغة > س 809 : اگر كسى براى گرفتن روزهء قضاى ماه رمضان اجير شود و بعد از زوال افطار كند ، آيا كفاره بر او واجب است يا خير ؟

981

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 981
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست