responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 980


بخورد ، آيا روزه‌اش صحيح است ؟
ج : روزهء شخص روزه دار با داخل شدن چيزى در حلقش بدون اختيار و يا با فرو بردن سرش به همان صورت به زير آب باطل نمىشود ، ولى اگر خودش بر اثر اكراه ديگرى مرتكب مفطرى شود ، روزه‌اش باطل خواهد شد .
< صفحة فارغة > [ س 798 اگر روزه دار جاهل باشد به اين كه تا به حد ترخص نرسيده ] < / صفحة فارغة > س 798 : اگر روزه دار جاهل باشد به اين كه تا به حد ترخص نرسيده ، نبايد قبل از زوال افطار كند ، و قبل از حد ترخص به اين اعتبار كه مسافر است ، افطار نمايد ، روزهء اين شخص چه حكمى دارد ؟ آيا قضا بر او واجب است يا حكم ديگرى دارد ؟
ج : حكم او همان حكم افطار عمدى است .
< صفحة فارغة > [ س 799 هنگامى كه مبتلا به بيمارى زكام بودم ] < / صفحة فارغة > س 799 : هنگامى كه مبتلا به بيمارى زكام بودم ، مقدارى از اخلاط سر و سينه در دهانم جمع شده بود كه به جاى بيرون انداختن ، آن را فرو بردم ، آيا روزه‌ام صحيح است يا خير ؟ در بعضى از روزهاى ماه مبارك رمضان در منزل يكى از اقوام بودم كه بر اثر زكام و خجالت و حيا مجبور شدم با خاك ، تيمم بدل از غسل واجب بكنم و تا نزديك ظهر غسل نكردم . اين كار براى چند روز تكرار شد ، آيا روزه‌ام در آن روزها صحيح است يا خير ؟
ج : فرو بردن اخلاط سر و سينه ضررى به روزه نمىرساند ، ولى اگر به فضاى دهان رسيده باشد بنا بر احتياط واجب بايد از فرو بردن آن خوددارى نمايد ، و اما ترك غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزى كه مىخواهيد روزه بگيريد و انجام تيمم بدل از غسل به جاى آن ، اگر بخاطر عذر شرعى باشد و يا تيمم در آخر وقت و به خاطر تنگى آن باشد ، موجب بطلان روزه نيست و روزهء شما با تيمم صحيح است . در غير اين صورت ، روزهء شما در آن روزها باطل است .
< صفحة فارغة > [ س 800 فرو بردن غبار هنگام روزه موجب باطل شدن آن است ] < / صفحة فارغة > س 800 : من در معدن آهن كار مىكنم كه طبيعت آن اقتضا مىكند هر روز داخل معدن شده و در آن كار كنم و هنگام استفاده از ابزار كار غبار وارد دهانم مىشود ، بقيه ماه‌هاى سال هم به همين صورت بر من مىگذرد ، تكليف من چيست ؟ آيا روزهء من در اين حالت صحيح است ؟
ج : فرو بردن غبار هنگام روزه موجب باطل شدن آن است و بايد از آن پرهيز نمود ، ولى مجرد داخل شدن غبار در دهان و بينى بدون اين كه به حلق برسد ، روزه را باطل نمىكند .
كفارهء روزه و مقدار آن < صفحة فارغة > [ س 801 دادن پول يك مد طعام به فقير ] < / صفحة فارغة > س س 801 : آيا دادن پول يك مد طعام به فقير تا با آن غذائى براى خودش بخرد ، كافى است ؟
ج : اگر اطمينان داشته باشد كه فقير به وكالت از او طعام خريده و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مىكند ، اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 802 اگر شخصى وكيل در غذا دادن به عده‌اى از مساكين شود ] < / صفحة فارغة > س 802 : اگر شخصى وكيل در غذا دادن به عده‌اى از مساكين شود ، آيا مىتواند اجرت كار و پختن غذا را از اموالى كه به عنوان كفاره به او داده شده است ، بردارد ؟
ج : مطالبهء اجرت كار و پخت غذا براى وى جايز است ، ولى نمىتواند آن را بابت كفاره حساب نمايد و يا از اموالى كه بايد به عنوان كفاره به فقرا داده شود ، بردارد .
< صفحة فارغة > [ س 803 يك مد طعام براى هر روزى ] < / صفحة فارغة > س 803 : زنى به علت باردارى و نزديكى وقت زايمان ، نمىتواند روزه بگيرد و مىداند كه بايد آنها را بعد از زايمان و قبل از ماه رمضان آينده قضا نمايد ،

980

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 980
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست