responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 979


< صفحة فارغة > [ س 791 تخيّل به قصد برانگيختن شهوت ] < / صفحة فارغة > س 791 : تخيّل به قصد برانگيختن شهوت در دو صورت زير چه حكمى دارد ؟
الف : تخيّل همسر ب : تخيل زن اجنبى ج : در فرض اول در صورتى كه حرامى مانند انزال بر آن مترتّب نشود ، اشكالى ندارد و در فرض دوّم ، احتياط در ترك آن است .
< صفحة فارغة > [ س 792 در اثناء روزه استمناء نموده ] < / صفحة فارغة > س 792 : شخصى در ابتداى سن بلوغ روزه مىگرفته ، ولى در اثناء روزه استمناء نموده و جنب شده و به همين صورت چند روز روزه گرفته است ، در حالى كه جهل داشته به اين كه براى روزه گرفتن تطهير از جنابت واجب است . آيا قضاى روزه هاى آن روزها كافى است يا اين كه تكليف ديگرى دارد ؟
ج : در فرض سؤال ، قضا و بنا بر احتياط واجب كفاره بر او واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 793 نگاه كردن به قصد انزال ] < / صفحة فارغة > س 793 : شخص روزه دارى در ماه رمضان به صحنهء شهوت انگيزى نگاه كرده و جنب شده است . آيا با اين كار روزه‌اش باطل مىشود ؟
ج : اگر نگاه كردن او به قصد انزال بوده و يا مىدانسته كه اگر به آن منظره نگاه كند ، جنب مىشود و يا عادت او بر اين بوده است و در عين حال عمداً نگاه كرده و جنب شده ، حكم جنابت عمدى را دارد يعنى هم قضاء بر عهدهء او مىباشد و هم كفّاره .
< صفحة فارغة > [ س 794 بعدد دفعات آميزش جنسى يا استمناء كفاره بدهد ] < / صفحة فارغة > س 794 : انسان روزه دارى كه در يك روز بيش از يك بار كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد وظيفه‌اش چيست ؟
ج : فقط يك كفاره بر او واجب مىشود ، بلى اگر اين كار آميزش جنسى يا استمناء باشد احتياط واجب آن است كه بعدد دفعات آميزش جنسى يا استمناء كفاره بدهد .
احكام مبطلات روزه < صفحة فارغة > [ س 795 تبعيت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومى ] < / صفحة فارغة > س 795 : آيا تبعيت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومى و مجالس رسمى و غير آن ، جايز است ؟ اگر مكلَّف تشخيص دهد كه اين متابعت از موارد تقيه نيست و دليلى براى التزام به آن وجود ندارد ، وظيفه‌اش چيست ؟
ج : تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار ، جايز نيست ، و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است ، ولى روزهء آن روز قضا دارد ، و جايز نيست به طور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آن كه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد .
< صفحة فارغة > [ س 796 خوردن و آشاميدن روزه را باطل مىكند ] < / صفحة فارغة > س 796 : اگر روزه دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا يا نوشيدن كند ، آيا روزه‌ام باطل مىشود ؟
ج : خوردن و آشاميدن روزه را باطل مىكند ، هر چند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگرى باشد .
< صفحة فارغة > [ س 797 اگر چيزى به زور وارد دهان روزه دار شود ] < / صفحة فارغة > س 797 : اگر چيزى به زور وارد دهان روزه دار شود و يا سر او به همان صورت داخل آب گردد ، آيا روزه‌اش باطل مىشود ؟ اگر وادار به باطل كردن روزه‌اش شود ، مثلًا به او بگويند كه اگر روزه ات را نخورى ، ضررى به خودت يا مالت وارد مىسازيم ، او هم براى دفع اين ضرر غذا

979

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 979
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست