responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 824


< صفحة فارغة > [ س 716 اگر مركز زلزله نگارى ، وقوع لرزشهاى خفيف زمين را ] < / صفحة فارغة > س 716 : اگر مركز زلزله نگارى ، وقوع لرزشهاى خفيف زمين را با ذكر تعداد آن در منطقه‌اى كه ما زندگى مىكنيم ، اعلام نمايد ، ولى ما اصلًا آنها را احساس نكنيم ، آيا در اين حالت نماز آيات بر ما واجب مىشود يا خير ؟
ج : اگر هنگام وقوع زلزله و يا در زمان متصل به آن ، خودتان آن را احساس نكنيد ، نماز آيات بر شما واجب نيست .
نماز عيد فطر و قربان < صفحة فارغة > [ نماز عيد فطر و قربان از رساله حضرت امام ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ مسأله 1516 نماز عيد فطر و قربان ] < / صفحة فارغة > مسأله 1516 نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام عليه السلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود و در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است ، مستحب مىباشد ( 1 ) و احتياط واجب آن است كه آن را به جماعت نخوانند ( 2 ) ، ولى به قصد رجاء مانع ندارد ، و چنانچه ولىّ فقيه يا مأذون از طرف او اقامه جماعت نمايد اشكال ندارد . ( 1 ) بهجت : بنا بر اظهر . [ پايان مسأله ] ( 2 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، فاضل ، نورى ، سيستانى ، تبريزى ، مكارم ، صافى : مىشود آن را به جماعت يا فرادى خواند . ( صافى : ولى احتياط اين است كه به جماعت آن را رجاءً بخواند ) .
زنجانى : بنا بر احتياط ، آن را به جماعت نخوانند ( برخى از مسائل آينده كه در بارهء جماعت است ، بر فرض مشروعيت جماعت مىباشد ) .
مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 1233 محل دو خطبه در نماز عيد فطر و قربان ، بعد از نماز است . و هر خطبه بنا بر أحوط بايد مشتمل بر همان چيزهايى باشد كه خطبهء جمعه ، مشتمل بر آن است يعنى : حمد و ثناى الهى و شهادتين و سفارش به تقوى و قرائت سورهء كوتاه قرآن و نشستن امام بين دو خطبه .
بهجت : مسأله 1234 در صورتى كه عيد فطر ، بعد از ظهر ثابت شود ، بعيد نيست كه نماز عيد فطر به جماعت در فرداى آن روز ، بعد از طلوع آفتاب و قبل از ظهر ، به اميد مطلوبيّت ، بدون قصد قضا مستحب باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1517 وقت نماز عيد فطر و قربان ] < / صفحة فارغة > مسأله 1517 وقت نماز عيد فطر و قربان از اول آفتاب روز عيد است تا ظهر . < صفحة فارغة > [ مسأله 1518 مستحبّ است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1518 مستحبّ است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ( 1 ) و در عيد فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را هم بدهند ، ( 2 ) بعد نماز عيد را بخوانند . ( 1 ) زنجانى : بقيه مسأله ذكر نشده .
بهجت : و بعد از آن ، قربانى كنند و از گوشت قربانى قدرى بخورند . . ( 2 ) صافى : يا جدا نمايند . .
گلپايگانى : به احتياط لازم زكات فطره را هم بدهند يا جدا نمايند . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1519 نماز عيد فطر و قربان دو ركعت است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1519 نماز عيد فطر و قربان دو ركعت است كه در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره ، بايد ( 1 ) پنج تكبير بگويد ( 2 ) و بعد از هر تكبير يك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبير ديگرى بگويد و به ركوع رود و دو سجده به جا آورد و برخيزد و در

824

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 824
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست