responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 811

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


< صفحة فارغة > [ س 596 امامت زن در نماز جماعت ] < / صفحة فارغة > س 596 : در چه صورتى زن مىتواند امام جماعت شود ؟
ج : امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است .
< صفحة فارغة > [ س 597 شركت زنان در نماز جماعت ] < / صفحة فارغة > س 597 : شركت زنان ( مانند مردان ) در نماز جماعت از جهت استحباب و كراهت چه حكمى دارد ؟ شركت آنها در صورتى كه پشت سر مردان بايستند چه حكمى دارد ؟ آيا در حالى كه پشت سر مردان براى نماز جماعت ايستاده‌اند ، احتياج به پرده و ساتر است ؟ اگر در نماز كنار مردان بايستند ، از جهت حائل چه حكمى دارد ؟ با توجه به اين كه پشت پرده بودن زنان هنگام نماز جماعت و سخنرانىها و مراسم ديگر ، موجب تحقير و اهانت به آنها مىشود .
ج : حضور و شركت زنان در نماز جماعت اشكال ندارد ، و اگر پشت سر مردان بايستند ، احتياجى به حائل و پرده نيست ، ولى اگر در كنار مردان بايستند سزاوار است كه حائلى بين آنها باشد تا كراهت كنار هم ايستادن مردان و زنان در نماز بر طرف شود ، و اين كه وجود حائل بين زنان و مردان در نماز موجب تحقير و توهين به شأن و كرامت زنان مىشود ، توهم و خيالى بيش نيست و اساسى ندارد ، بعلاوه دخالت دادن نظرات شخصى در فقه صحيح نيست .
< صفحة فارغة > [ س 598 كيفيت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان ] < / صفحة فارغة > س 598 : كيفيت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان در نماز در صورت نبودن پرده و حائل چگونه است ؟
ج : زنان مىتوانند پشت سر مردان بدون فاصله بايستند .
اقتدا به اهل سنت < صفحة فارغة > [ س 599 نماز جماعت پشت سر اهل سنت ] < / صفحة فارغة > س 599 : آيا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جايز است ؟
ج : نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى ، جايز و صحيح است .
< صفحة فارغة > [ س 600 محل كار من در يكى مناطق كردنشين است ] < / صفحة فارغة > س 600 : محل كار من در يكى مناطق كردنشين است كه اكثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند ، اقتدا به آنها چه حكمى داردو آيا غيبت آنها جايز است ؟
ج : مشاركت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشكال ندارد ، و از غيبت بايد پرهيز شود .
< صفحة فارغة > [ س 601 در مكانهاى مشاركت و رفت و آمد با برادران اهل سنت ] < / صفحة فارغة > س 601 : در مكانهاى مشاركت و رفت و آمد با برادران اهل سنت ، هنگام شركت در نمازهاى روزانه ، در بعضى از موارد مانند آنان عمل مىكنيم ، مثل نماز به صورت تكتف و عدم رعايت وقت و سجده بر فرش ، آيا اين نمازها احتياج به اعاده دارند ؟
ج : اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن كارها باشد ، نماز صحيح و مجزى است ، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد ، ولى تكتف در نماز جايز نيست ، مگر اين كه ضرورت آن را اقتضا كند .
< صفحة فارغة > [ س 602 در مكه و مدينه ] < / صفحة فارغة > س 602 : در مكه و مدينه به استناد فتواى امام خمينى " قدس سره " نماز جماعت را با برادران اهل سنت مىخوانيمو گاهى براى درك فضيلت نماز در مسجد مثل اداء نماز عصر يا عشاء بعد از نماز ظهر و مغرب آن را به صورت فرادى در مساجد اهل سنت بدون مهر و با سجده بر فرش به جا مىآوريم ، اين نمازها چه حكمى دارد ؟
ج : نماز در فرض مذكور محكوم به صحت است .

811

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 811
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست