responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 794


احكام جماعت < صفحة فارغة > [ مسأله 1460 موقعى كه ماموم نيت مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1460 موقعى كه ماموم نيت مىكند ، بايد امام را معين نمايد . ولى دانستن اسم او لازم نيست ، مثلًا اگر نيت كند اقتدا مىكنم به امام حاضر ( 1 ) ، نمازش صحيح است . ( 1 ) مكارم : و عدالت و ساير جهات در او جمع باشد كافى است .
مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 1179 اگر كسى به قصد اين كه فلانى است ، اقتدا كند بعداً معلوم شود كه شخص ديگرى است ، نماز او به جماعت باطل است و لو آن ديگرى هم نزد او عادل باشد ؛ و اگر به صورت وجوب يا استحباب يا احتياط مأموم قرائت نماز خود را خوانده باشد ، نماز او به طور فرادى صحيح است . ولى اگر طورى بوده كه اگر قبل از نماز مىفهميد كه دوّمى است ، به او هم مثل اوّلى اقتدا مىكرد ، نمازش به جماعت نيز صحيح است .
بهجت : مسأله 1181 مأموم در نماز با مخالفين ( غير شيعه ) واجب است به وظيفهء منفرد عمل كند ؛ و اگر لازم است تقيه كند ، حمد و سوره و لا أقل حمد را به صورت آهسته بخواند . ولى در غير اين صورت ، نماز را اعاده نمايد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1461 مأموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1461 مأموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند ( 1 ) ، ولى اگر ركعت اول يا دوم او ركعت سوم يا چهارم امام باشد ، بايد حمد و سوره را بخواند ( 2 ) . ( 1 ) مكارم : و حمد و سوره در صورتى از او ساقط است كه در ركعت اوّل و دوّم با امام نماز بخواند ، امّا اگر در ركعت سوّم و چهارم در حال قيام امام ، اقتدا كند بايد حمد و سوره را خودش بخواند . ( 2 ) زنجانى : بايد حمد را بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1462 اگر مأموم در ركعت اول و دوم نماز صبح و مغرب ] < / صفحة فارغة > مسأله 1462 اگر مأموم در ركعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صداى حمد و سورهء امام را بشنود ، اگر چه كلمات را تشخيص ندهد ، بايد ( 1 ) حمد و سوره را نخواند و اگر صداى امام را نشنود ، مستحب است حمد و سوره بخواند ولى بايد آهسته بخواند ( 2 ) و چنانچه سهواً بلند بخواند اشكال ندارد . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : احتياط واجب آن است كه . . بهجت : بايد بنا بر احتياط . . ( 2 ) صافى : ولى احتياط اين است كه به نيّت جزئيت نخواند ، بلكه به قصد قربت مطلقه بخواند . .
مكارم : مسأله اگر مأموم صداى قرائت امام را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بشنود ، بايد حمد و سوره را ترك كند و اگر صداى امام را نشنود ، جايز است حمد و سوره را بخواند ولى بايد آهسته بخواند ، امّا در نمازهاى ظهر و عصر احتياط واجب آن است كه هميشه حمد و سوره را ترك نمايد ، امّا ذكر گفتن به طور آهسته جايز ، بلكه مستحب است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1463 اگر مأموم بعضى از كلمات حمد و سورهء امام را بشنود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1463 اگر مأموم بعضى از كلمات حمد و سورهء امام ( 1 ) را بشنود ، احتياط واجب آن است كه حمد و سوره را نخواند ( 2 ) . ( 1 ) مكارم : يا صداى همهمهء او را بشنود ، احتياط واجب ترك حمد و سوره است .

794

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 794
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست