شرايط نماز جماعت " 1 " < صفحة فارغة > [ مسأله 1411 اگر امام در محراب باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1411 اگر امام در محراب باشد ( 1 ) و كسى پشت سر او اقتدا نكرده باشد كسانى كه دو طرف محراب ايستادهاند و به واسطهء ديوار محراب ، امام را نمىبينند نمىتوانند اقتدا كنند ( 2 ) ، بلكه اگر ( 3 ) كسى هم پشت سر امام اقتدا كرده باشد ( 4 ) ، اقتدا كردن كسانى كه دو طرف او ايستادهاند ( 5 ) و به واسطهء ديوار محراب امام را نمىبينند اشكال دارد ( 6 ) ، بلكه باطل است . ( 1 ) مكارم : در جماعت چند چيز بايد رعايت شود : اوّل نبودن حائل ؛ ميان امام و مأموم و همچنين ميان مأمومين نسبت به يكديگر بايد چيزى كه مانع ديدن است نباشد ، بلكه حائل شيشهاى نيز اشكال دارد امّا اگر مأموم زن باشد ، حائل ميان او و مردان مانعى ندارد . اگر امام در محراب باشد . . ( 2 ) بهجت : بقيه مسأله ذكر نشده . زنجانى : همچنين است اگر به جهت حائل ديگرى مثل پرده امام را نبينند . . ( 3 ) اراكى : ولى اگر . . گلپايگانى ، نورى : بلى اگر . . ( 4 ) زنجانى : و مأموم به جهتى ؛ مثل پرده يا ديوارِ محراب ، امام را نمىبيند ، بنا بر احتياط اقتدا كردن صحيح نيست . ( 5 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : و اتصال دارند . . ( 6 ) مكارم : ولى صفهايى كه پشت سر آنها قرار دارد نمازشان صحيح است همچنين اگر صفها به در مسجد برسد و از آن خارج گردد . اراكى : اگر اتصال برقرار باشد اشكال ندارد هر چند به واسطهء ديوار محراب امام را نمىبينند . گلپايگانى ، نورى : اشكال ندارد . صافى : محل تأمل است . فاضل : بنا بر احتياط واجب صحيح نيست . خوئى ، تبريزى : مسأله در صحّت جماعت شرط است كه بين امام و مأموم و همچنين بين مأموم و مأموم ديگر كه واسطهء بين مأموم و امام است ، حائلى نباشد و مراد از حائل چيزى است كه مانع از ديدن شود مانند پرده يا ديوار و امثال اينها ، پس اگر در تمام احوال نماز يا بعض آن بين امام و مأموم يا بين مأموم و مأموم ديگر كه واسطهء اتّصال است چنين حائلى باشد ، جماعت باطل خواهد شد . و زن از اين حكم مُستثنى است چنان كه خواهد آمد . سيستانى : مرادا ز حائل چيزى است كه آنها را از هم جدا كند ، خواه مانع از ديدن شود مانند پرده يا ديوار و امثال اينها و خواه مانع نشود مانند شيشه . . < صفحة فارغة > [ مسأله 1412 اگر به واسطهء درازى صف اول ، كسانى كه دو طرف صف ايستادهاند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1412 اگر به واسطهء درازى صف اول ، كسانى كه دو طرف صف ايستادهاند ، امام را نبينند مىتوانند اقتدا كنند . و نيز اگر به واسطهء درازى يكى از صفهاى ديگر ، كسانى كه دو طرف آن ايستادهاند صف جلوى خود را نبينند ( 1 ) مىتوانند اقتدا نمايند . ( 1 ) زنجانى : هيچ يك از افراد صف جلوى خود را نبينند . .
" 1 " اين عنوان در رسالهء آيت اللَّه مكارم آمده است .