responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 758


بلكه مستحب است او را به قضاى نمازها هم وادار نمايند ( 1 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) مكارم : ( البتّه نبايد اين كار به صورتى انجام گيرد كه موجب ناراحتى و بيزارى او از نماز گردد ) .
گلپايگانى : مسأله مستحب است اطفال مميّز را به خواندن نمازهاى واجب و نوافل تمرين و عادت دهند ، بلكه مستحب است آنان را به قضاى نماز هم وادار نمايند و همچنين مستحب است تمرين و عادت دادن آنان بر هر عبادت و عمل صالح و خلق و روش نيك . و واجب است بر اولياى اطفال كه آنان را از هر كارى كه باعث ضرر بر خودشان و يا ديگران باشد ، جلوگيرى كنند و از هر كارى كه شارع مقدّس وجود آن را در خارج منع فرموده ، مثل زنا ، لواط ، غيبت و غنا واجب است اطفال را جلوگيرى كرد . و حرام است آنان را در مدارس ، تحت تعليم معلَّمين فاسق و بىايمان ، كه سبب فساد اخلاق و عقيدهء اطفال مىشوند ، بگذارند ؛ بلكه بايد مخصوصاً در اين زمان مسلمانان كمال مراقبت و مواظبت را بنمايند و تا كاملًا از وضع كودكستان ، دبستان و دبيرستان از هر جهت مطمئن نشده‌اند از فرستادن فرزندان معصوم خود به اين گونه مراكز خوددارى كنند و وزر و و بال فساد عقيدهء اولاد ، بلكه اولاد اولاد خود را تا روز قيامت به گردن نگيرند .
صافى : از هر كارى كه شارع مقدّس ، وجود آن را در خارج منع فرموده ، مثل زنا ، لواط و دزدى واجب است اطفال را جلوگيرى كرد ؛ و مخصوصاً در آموزش و پرورش آنها نظارت كامل داشته باشند ، كه زير نظر معلمان صالح و متعهد باشند و آنها را به كودكستان ، دبستان و دبيرستانهايى كه از هر جهت مورد اعتماد باشند ، بفرستند ؛ و حتى حُسن انتخاب نام براى فرزندان خود را رعايت نمايند و عقيدهء اولاد ، بلكه اولاد اولاد خود را تا روز قيامت به گردن نگيرند .
نماز قضا ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < صفحة فارغة > [ س 524 من تا سن هفده سالگى با مسأله احتلام و غسل و مانند آن آشنا نبودم ] < / صفحة فارغة > س 524 : من تا سن هفده سالگى با مسأله احتلام و غسل و مانند آن آشنا نبودمو از كسى هم در بارهء آنها چيزى نشنيده بودم و خودم هم معناى جنابت و وجوب غسل را نمىفهميدم ، لذا نماز و روزه‌ام تا اين سن اشكال دارد ، اميدوارم وظيفهء مرا بيان فرمائيد .
ج : همهء نمازهايى را كه در حال جنابت خوانده‌ايد ، بايد قضا كنيد ، ولى روزه‌اى را كه در حال جنابت بدون علم به اصل جنابت گرفته‌ايد ، صحيح و مجزى است و قضا ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 525 نماز نخواندن من به صورت مستمر نبوده ] < / صفحة فارغة > س 525 : متأسفانه من در گذشته بر اثر نادانى و ضعف اراده مبتلا به عمل شنيع استمناء بودم ، لذا گاهى نماز نمىخواندمكه مدت دقيق آن را به ياد ندارم . نماز نخواندن من به صورت مستمر نبوده ، بلكه مربوط به زمانى است كه جنب بودم و غسل نكرده‌ام كه گمان مىكنم حدود شش ماه باشد . تصميم گرفته‌ام نمازهايم در اين مدت را قضا كنم ، آيا قضاى آنها واجب است يا خير ؟

758

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 758
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست