responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 675


تبريزى : و بعد از خواندن تشهد سلام دهد و اگر در سجده عوض ذكر سابق بگويد : " بسم الله و با لله اللَّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد " كافى است .
نورى : و بعد از خواندن تشهد سلام دهد .
سيستانى : و احتياط مستحب آن است كه در آن ذكر بگويد و بهتر آن است كه بگويد : " بسم الله و با لله السّلام عليك أيّها النّبيّ و رحمة الله و بركاته " بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكرى را كه گفته شد بگويد و بنشيند و بعد از تشهّد بگويد : " السّلام عليكم " و أولى اين است : " و رحمة الله و بركاته " را اضافه كند .
مكارم : و مىگويد : " بسم الله و با لله السّلام عليك أيّها النّبيّ و رحمة الله و بركاته " ، سپس سر از سجده برمىدارد و مىنشيند ، دوباره به سجده مىرود و همان ذكر را مىگويد و بعد از آن كه سر از سجده برداشت تشهّد مىخواند و سلام مىدهد و احتياط آن است كه در تشهّد به مقدار واجب اكتفا كند و تنها به سلام آخر قناعت نمايد . [ و ] سجده سهو بايد رو به قبله ، و با حالت وضو و طهارت باشد و پيشانى را نيز بر چيزى گذارد كه سجدهء نماز بر آن جايز است .
زنجانى : و دو دست و دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمين بگذارد ؛ و نهادن پشت دست كفايت نمىكند ؛ و بنا بر احتياط واجب بايد انگشتان دست نيز روى زمين قرار گيرد و بنا بر احتياط رعايت وضو و قبله و ستر عورت را بكند و ذكرى را كه لازم است بگويد . ذكر سجده سهو به گونه هاى مختلفى در روايات آمده و چنانچه بگويد " بِسْمِ الله وَبِالله السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْنَبِىُّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُه " و نيز بگويد : " وَالسَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَبىُّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُه " ، حتماً عمل به وظيفه نموده است ، بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكر را بگويد و بنشيند و بعد از خواندن تشهد بگويد : " الَّسلامُ عَلَيْكُمْ " ، و بهتر اين است كه " وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُه " را هم اضافه كند . ( 3 ) بهجت : و بنا بر احتياط واجب ، به نحو مأثور بگويد : . . ( 4 ) اراكى : و يا بگويد : . . فاضل : ولى بنا بر احتياط بهتر است بگويد : . . ( 5 ) [ كلمهء " بايد " در رساله آيت الله فاضل نيست ] ( 6 ) بهجت : و بنا بر اظهر وقتى سر از سجده برداشت تشهد بخواند سپس سلام بدهد .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 1020 آن چه در سجدهء نماز واجب است ، از قبيل گذاشتن مواضع هفتگانه بر زمين ، گذاشتن پيشانى بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است ، نشستن بين دو سجده و طمأنينه در آنها ، طهارت ، پوشش و رو به قبله بودن ، بنا بر احوط بايد در سجدهء سهو رعايت شود .
قضاى سجده و تشهد فراموش شده < صفحة فارغة > [ مسأله 1251 سجده و تشهدى را كه انسان فراموش كرده ] < / صفحة فارغة > مسأله 1251 سجده و تشهدى ( 1 ) را كه انسان فراموش كرده و بعد از نماز قضاى آن را به جا مىآورد ، بايد تمام شرايط نماز مانند ( 2 ) پاك بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر را داشته باشد ( 3 ) . ( 1 ) سيستانى : سجده‌اى . . ( 2 ) زنجانى : مانند طهارت از حَدَث و . . ( 3 ) مكارم : و بايد بلا فاصله بعد از نماز انجام دهد .

675

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 675
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست