responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 627


فاضل : هفتم از مبطلات نماز خنده با صدا و مدّ و ترجيع است و نيز بنا بر احتياط واجب هر نوع خنده با صدا اگر عمدى باشد و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طورى كه صورت نماز از بين برود نماز باطل است ولى لبخند نماز را باطل نمىكند .
نورى : هفتم : از مبطلات نماز خنده با صدا و ترجيع است ، و بنا بر احتياط واجب خنده با صدا اگر چه ترجيع نداشته باشد و عمدى باشد و چنانچه سهواً با صدا بخندد ، اگر به هم زننده صورت نماز نباشد يا لبخند بزند ، نمازش باطل نمىشود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1151 اگر براى جلوگيرى از صداى خنده تغيير كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1151 اگر براى جلوگيرى از صداى خنده حالش تغيير كند ( 1 ) ، مثلًا رنگش سرخ شود ، ( 2 ) چنانچه از صورت نمازگزار بيرون رود ، بايد نمازش را دوباره بخواند . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : به حدّى كه از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است .
مكارم : و رنگش سرخ شود و بدن تكان بخورد به طورى كه از شكل نمازگزار بيرون رود ، نماز او باطل است و اگر به اين حدّ نرسد ، اشكالى ندارد . ( 2 ) خوئى ، تبريزى : بهتر آن است كه ( زنجانى : بنا بر احتياط مستحب ) نمازش را دوباره بخواند .
اراكى : بنا بر احتياط واجب بايد ( سيستانى : احتياط واجب آن است كه ) نمازش را دوباره بخواند . بهجت : نمازش صحيح است .
فاضل : چنانچه به حدّى باشد كه از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است .
هشتم :
از مبطلات نماز ( 1 ) آن است كه براى كار دنيا عمداً با صدا گريه كند ، ولى اگر براى كار دنيا بى صدا گريه كند اشكال ندارد ( 2 ) ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند ، آهسته باشد يا بلند ، اشكال ندارد ، بلكه از بهترين اعمال است . ( 1 ) تبريزى : بنا بر احتياط . . ( 2 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، فاضل ، صافى ، تبريزى ، نورى : احتياط واجب آن است كه براى كار دنيا بىصدا هم گريه نكند . .
مكارم : هشتم : گريه كردن . گريه كردن با صدا نماز را باطل مىكند هر چند بىاختيار شود ، بلكه بنا بر احتياط واجب گريهء بىصدا نيز نماز را باطل مىكند ؛ اينها در صورتى است كه گريه از ترس خدا و براى آخرت نباشد ، و الَّا نه تنها نماز را باطل نمىكند ، بلكه از بهترين اعمال و از كارهاى اولياى خداست .
سيستانى : هشتم از مبطلات نماز بنا بر احتياط واجب آن است كه براى كار دنيا عمداً با صدا يا بىصدا گريه كند ولى اگر از ترس خدا يا از روى شوق به سوى او يا براى آخرت گريه كند ، آهسته باشد يا بلند ، اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است بلكه اگر براى خواستن حاجت دنيوى از خدا ، از روى تذلَّل در پيشگاه او گريه كند اشكال ندارد .
زنجانى : مسأله گريه كردن با صدا براى كار دنيا بنا بر مشهور از مبطلات نماز است ولى ظاهراً گريه كردن نماز را باطل نمىكند و بنا بر احتياط مستحب چنانچه گريه كند ، چه با صدا باشد ، چه بىصدا ، نماز را تمام كرده آن را دوباره بخواند .

627

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 627
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست