إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)
ج : اگر عامد يا جاهل مقصر ( قادر بر يادگيرى ) باشد ، نماز باطل است ، و الَّا نماز صحيح است . البته اگر نمازهاى گذشته را با اعتقاد به صحت ، به صورت مذكور خوانده باشد ، در هر صورت قضاى آنها واجب نيست . < صفحة فارغة > [ س 477 كسى قادر بر اداى صحيح كلمات و ذكرهاى نماز نيست ] < / صفحة فارغة > س 477 : شخصى است كه حدود 35 يا 40 سال سن دارد و پدر و مادرش در دوران كودكى به او نماز ياد ندادهاند و سواد هم ندارد ، اما سعى كرده است كه نماز را به صورت صحيح ياد بگيرد ، ولى قادر بر اداى صحيح كلمات و ذكرهاى نماز نيست و بعضى از كلمات را اصلًا نمىتواند تلفظ كند ، آيا نماز او صحيح است ؟ ج : اگر آن چه را كه قادر بر تلفظ آن است ، انجام دهد ، نمازش محكوم به صحت است . < صفحة فارغة > [ س 478 من كلمات نماز را همان گونه كه از پدر و مادرم آموختهام ] < / صفحة فارغة > س 478 : من كلمات نماز را همان گونه كه از پدر و مادرم آموختهام و در دبيرستان آموزش دادهاند ، تلفظ مىكردم . بعداً متوجه شدم كه كلمات را اشتباه ادا مىكردهام . آيا طبق فتواى امام " قدس سره " اعادهء نماز بر من واجب است يا آن كه همهء نمازهايى را كه به آن صورت خواندهام ، صحيح هستند ؟ ج : در فرض سؤال ، تمامى نمازهاى گذشته محكوم به صحت است و اعاده و قضاء ندارد . < صفحة فارغة > [ س 479 كسى كه بر اثر ابتلاء به بيمارى لالى قادر بر تكلم نيست ] < / صفحة فارغة > س 479 : كسى كه بر اثر ابتلاء به بيمارى لالى قادر بر تكلم نيست ، ولى حواس سالمى دارد ، اگر نمازش را با اشاره بخواند ، آيا صحيح است ؟ ج : نماز او در فرض مزبور صحيح و مجزى است . ذكر نماز < صفحة فارغة > [ س 480 قرائت عمدى ذكرهاى ركوع و سجده به جاى يكديگر ] < / صفحة فارغة > س 480 : آيا قرائت عمدى ذكرهاى ركوع و سجده به جاى يكديگر اشكال دارد ؟ ج : اگر آنها را به قصد مطلق ذكر خداوند عزّ و جلّ بگويد ، اشكال ندارد و ركوع و سجده و نماز همگى صحيح هستند . < صفحة فارغة > [ س 481 اگر شخصى سهواً در سجده ذكر ركوع را بگويد ] < / صفحة فارغة > س 481 : اگر شخصى سهواً در سجده ذكر ركوع را بگويد و يا بر عكس ، در ركوع ذكر سجده را بگويد و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نمايد ، آيا نماز او باطل است ؟ ج : اشكال ندارد و نمازش صحيح است . < صفحة فارغة > [ س 482 اگر نماز گزار در هنگام نماز و يا بعد از فراغت از آن متوجه شود ] < / صفحة فارغة > س 482 : اگر نماز گزار در هنگام نماز و يا بعد از فراغت از آن متوجه شود كه ذكر ركوع يا سجده را اشتباه گفته است ، چه حكمى دارد ؟ ج : اگر بعد از ركوع و سجود متوجه شود ، چيزى بر او واجب نيست . < صفحة فارغة > [ س 483 يك بار گفتن تسبيحات اربعه ] < / صفحة فارغة > س 483 : آيا يك بار گفتن تسبيحات اربعه در ركعت سوم و چهارم نماز كافى است ؟ ج : كافى است ، هر چند احتياط اين است كه سه مرتبه گفته شود . < صفحة فارغة > [ س 484 تعداد تسبيحات اربعه در نماز سه مرتبه است ] < / صفحة فارغة > س 484 : تعداد تسبيحات اربعه در نماز سه مرتبه است ، ولى فردى سهواً چهار بار گفته است ، آيا نماز او در پيشگاه خداوند مقبول است ؟ ج : اشكال ندارد . < صفحة فارغة > [ س 485 كسى كه نمىداند تسبيحات اربعه را در ركعت سوم و چهارم ] < / صفحة فارغة > س 485 : كسى كه نمىداند تسبيحات اربعه را در ركعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته يا بيشتر و يا كمتر ، چه حكمى دارد ؟