responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 592


( 10 ) مكارم : و تسبيح و حمد و ذكر خدا گويد . . ( 11 ) [ مورد 10 در رساله آيت الله مكارم نيست ] ( 12 ) خوئى ، فاضل ، صافى ، تبريزى ، سيستانى ، مكارم ، زنجانى : [ پايان مورد 11 ] گلپايگانى : ولى آن را به قصد ذكرى كه در سجده دستور داده‌اند ، نگويد [ پايان مورد 11 ] ( 13 ) گلپايگانى ، صافى : 12 در موقع بلند شدن ، مرد اوّل زانوها و زن اوّل دستها را از زمين بردارد . .
مكارم : 10 به هنگام بلند شدن ، اول زانوها را از زمين بردارد و بعد دستها را . . ( 14 ) [ مورد 13 در رساله آيت الله مكارم نيست ] بهجت : مسأله مستحب است تكبير گفتن در موقع رفتن به سجده و بعد از سر برداشتن از آن ؛ و مستحب است در حال تكبير دستها را بلند كند ؛ و براى مرد مستحب است در موقع سجده رفتن ، دستها را زودتر از زانوها بر زمين بگذارد و در موقع بلند شدن براى قيام ، زانوها را زودتر از دستها از زمين بردارد و زن در حال رفتن به سجده ، اول زانوها را به زمين مىگذارد بعد دستها را ، و مستحب است در حال سجده بينى نيز به خاك و يا هر چه سجده بر آن جايز است گذاشته شود و بين دو سجده دعاهايى كه وارد شده بخواند ، مثل استغفار و مانند آن و مستحب است در بين دو سجده به حال تورّك بنشيند ( يعنى بر ران چپ بنشيند و قدم راست را بر كف قدم چپ بگذارد ) و بر روى دو پا نشستن مكروه است ؛ و براى زن مستحب است نشستن بر نشيمنگاه و بالا آوردن زانوها و چسباندن رانها به يكديگر ؛ و همچنين مستحب است نمازگزار در وقت بلند شدن براى ايستادن بگويد : " بِحَوْلِ الله وَقُوَّتِه اقومُ وَأَقْعُدُ " . [ و نيز رجوع كنيد به مسأله اختصاصى ( 925 ) ، صفحهء ( 606 ) ] < صفحة فارغة > [ مسأله 1092 قرآن خواندن در سجده مكروه است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1092 قرآن خواندن در سجده مكروه است . و نيز مكروه است براى بر طرف كردن گرد و غبار ، جاى سجده را فوت كند . و اگر در اثر فوت كردن ، دو حرف از دهان بيرون آيد ( 1 ) ، نماز باطل است ( 2 ) و غير اينها مكروهات ديگرى هم در كتابهاى مفصّل گفته شده است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى : حرفى از دهان عمداً بيرون آيد . . ( 0 ) مكارم : عمداً كلمهء دو حرفى از دهان بيرون آيد ، نماز اشكال دارد . [ پايان مسأله ] سيستانى : دو حرف از دهان عمداً بيرون آيد . . ( 2 ) تبريزى ، سيستانى : بنا بر احتياط . .
سجده واجب قرآن < صفحة فارغة > [ مسأله 1093 سجده واجب ] < / صفحة فارغة > مسأله 1093 در هر يك از چهار سورهء " و النجم ، اقرء ، الم تنزيل و حم سجده " يك آيهء سجده است ( 1 ) كه اگر انسان بخواند يا گوش به آن دهد ، بعد از تمام شدن آن آيه ، بايد فوراً سجده كند ( 2 ) و اگر فراموش كرد ، هر وقت يادش آمد بايد سجده نمايد ( 3 ) . ( 1 ) زنجانى : آيه هاى : 15 سوره سجده و 37 سوره فصلت و 62 سوره نجم و 19 سوره علق آيات سجده واجب است . . ( 2 ) زنجانى : هر چند هنگام خواندن يا گوش دادن ، به قرآن بودن آن توجه نداشته باشد . .

592

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 592
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست