responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 561

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


ركوع < صفحة فارغة > [ مسأله 1022 در هر ركعت بعد از قرائت بايد به اندازه‌اى خم شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1022 در هر ركعت بعد از قرائت بايد ( 1 ) به اندازه‌اى خم شود كه بتواند دست را ( 2 ) به زانو بگذارد و اين عمل را ركوع مىگويند . ( 3 ) ( 1 ) زنجانى : بايد به قصد خضوع . . ( 2 ) سيستانى : بتواند سر همهء انگشتهايش را از جمله ابهام . . ( 3 ) مكارم : بلكه احتياط واجب آن است كه كف دستها را بر زانو بگذارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1023 اگر به اندازهء ركوع خم شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1023 اگر به اندازهء ركوع خم شود ، ولى دستها را ( 1 ) به زانو نگذارد ( 2 ) اشكال ندارد ( 3 ) . ( 1 ) سيستانى : سر انگشتان را . . ( 2 ) فاضل : خلاف احتياط است پس احتياط آن است كه دستها را به روى زانو بگذارد گر چه ظاهر اين است كه واجب نيست . ( 3 ) صافى : اگر چه احتياط مستحب اين است كه دستها را به زانو بگذارد .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1022 .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1024 هر گاه ركوع را به طور غير معمول به جا آورد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1024 هر گاه ركوع را به طور غير معمول به جا آورد ، مثلًا به چپ يا راست خم شود ( 1 ) ، اگر چه دستهاى او به زانو برسد ، صحيح نيست ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) سيستانى : يا زانوها را به جلو بياورد . . ( 2 ) زنجانى : بنا بر احتياط .
مسأله اختصاصى فاضل : مسأله 1044 قيام متصل به ركوع واجب و ركن است يعنى اين كه نماز گزار بايد از حالت ايستاده با قصد ركوع براى ركوع خم شود لذا اگر به قصد كار ديگرى خم شود مثلًا براى برداشتن چيزى يا به قصد سجده خم شود و متوجه شود كه ركوع نكرده در اين صورت بايد مستقيم بايستد و بعد ركوع برود و اگر قبل از ايستادن ركوع به جا آورد چون قيام متصل به ركوع را مراعات نكرده نمازش باطل است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1025 خم شدن بايد به قصد ركوع باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1025 خم شدن بايد به قصد ركوع باشد ( 1 ) ، پس اگر به قصد كار ديگر مثلًا براى كشتن جانور خم شود ( 2 ) نمىتواند آن را ركوع حساب كند ( 3 ) بلكه بايد بايستد دوباره براى ركوع خم شود و به واسطهء اين عمل ، ركن زياد نشده و نماز باطل نمىشود . ( 1 ) بهجت : ركوع بايد با قصد باشد اگر چه بعد از خم شدن پديد آيد . .
زنجانى : خم شدن بايد به قصد خضوع باشد . . ( 2 ) بهجت : و قصد ركوع بعد از خم شدن بوجود آمد بنا بر اظهر كافى است . [ پايان مسأله ] ( 3 ) مكارم : بنا بر اين اگر بدون اين قصد خم شود ، نمىتواند آن را ركوع حساب كند بلكه بايد بايستد و به قصد ركوع خم شود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1026 كسى كه دست يا زانوى او با دست و زانوى ديگران فرق دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1026 كسى كه دست يا زانوى او با دست و زانوى ديگران فرق دارد ، مثلًا دستش خيلى بلند است كه اگر كمى خم شود به زانو مىرسد يا زانوى او پايينتر از مردم ديگر است كه بايد خيلى خم شود تا دستش به زانو برسد ، بايد به اندازهء معمول خم شود . < صفحة فارغة > [ مسأله 1027 كسى كه نشسته ركوع مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1027 كسى كه نشسته ركوع مىكند ، بايد به قدرى خم شود كه صورتش

561

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 561
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست