نورى : مسأله آبى كه براى پاك كردن شىء نجس شده استعمال مىشود و آن را غُساله مىنامند اگر تطهير با آب قليل باشد ، نجس است ؛ ولى اگر در آب كر يا جارى تطهير نمايند ، آبى كه بعد از بيرون آوردن از آن مىريزد ، پاك است . < صفحة فارغة > [ مسأله 55 آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 55 آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه ، پاك است ( 1 ) . و آبى كه نجس بوده و معلوم نيست پاك شده يا نه ، نجس است ( 2 ) . ( 1 ) بهجت : و پاك كننده نيز هست . . گلپايگانى ، صافى : محكوم به طهارت است . . ( 2 ) زنجانى : و آبى كه حالت قبلى آن معلوم نيست ، پاك است . گلپايگانى ، صافى : محكوم به نجاست است . < صفحة فارغة > [ مسأله 56 نيم خوردهء سگ و خوك و كافر ] < / صفحة فارغة > مسأله 56 نيم خوردهء سگ و خوك و كافر ( 1 ) نجس و خوردن آن حرام است و نيم خوردهء حيوانات حرام گوشت ، پاك و خوردن آن مكروه مىباشد . ( 2 ) اين مسأله در رسالهء آيت الله سيستانى نيست ( 1 ) خوئى : كافر غير كتابى بلكه كتابى نيز بنا بر احتياط واجب . . تبريزى : كافرى كه از اهل كتاب يعنى يهودى و نصرانى و مجوسى نباشد . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى : خوردن آن نسبت به غير گربه مكروه مىباشد . مكارم : مسأله آب نيم خورده " حيوانات نجس " مانند سگ و خوك نجس است امّا نيم خوردهء حيوانات حرام گوشت ( مانند گربه و جانوران درنده ) پاك است هر چند خوردن آن مكروه است . زنجانى : مسأله نيم خوردهء سگ و خوك و كافر غير كتابى ، نجس و خوردن آن حرام است ، بلكه بنا بر احتياط بايد از نيم خوردهء هر كافرى اجتناب كرد . و نيم خوردهء حيوانات حرام گوشت ، پاك و خوردن آن ( مگر در مورد گربه ) مكروه مىباشد . مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 62 مستحبّ است آب نوشيدنى كاملا تميز بوده باشد ، خوردن آبهاى آلوده كه موجب بيمارى مىگردد حرام است ، آبهاى شستشو نيز شايسته است تميز باشد و از آبهاى متعفّن و آلوده تا آنجا كه ممكن است بايد پرهيز شود . احكام آبها ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < صفحة فارغة > [ س 70 اگر قسمت پايين آب قليلى كه به طور سرازير به پايين مىريزد ] < / صفحة فارغة > س 70 : اگر قسمت پايين آب قليلى كه به طور سرازير و بدون فشار به پايين مىريزد ، با نجاست برخورد كند ، آيا قسمت بالاى اين آب هم چنان پاك باقى مىماند ؟ ج : اگر سرازيرى آب به گونهاى باشد كه جريان از بالا به پايين بر آن صدق كند ، قسمت بالاى آن پاك است .