responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 529


( 2 ) بهجت : عادل و بينا و وقت شناس باشد يا اين كه راهنما داشته باشد . . ( 3 ) مكارم : و مناسب . . ( 4 ) فاضل ، مكارم : و در صورتى كه از بلندگوها استفاده شود مانعى ندارد گويندهء اذان در محلّ پايين قرار گيرد .
مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 777 مؤذّن در مقابل اذان گفتن بنا بر احتياط واجب نبايد مزد بگيرد و امّا چيزى كه عنوان مزد ندارد جايز است ، مثل ارتزاق از بيت المال و يا موقوفه‌اى كه از درآمد آن براى مؤذّن سهمى در نظر گرفته شده است .
مكارم : مسأله 859 فاضل : مسأله 959 شنيدن اذان از راديو و ضبط صوت و مانند آن براى نماز كافى نيست بلكه خود نمازگزاران بايد اذان بگويند .
مكارم : مسأله 861 فاضل : مسأله 960 احتياط واجب آن است كه اذان را هميشه به قصد نماز بگويند و گفتن اذان براى اعلام دخول وقت بدون قصد نماز بعد از آن مشكل است .
فاضل : مسأله 961 اگر اذان و اقامه را به قصد نماز فرادى بگويد بعد جماعتى از او تقاضا كنند تا امام جماعت آنان شود يا بخواهد به عنوان مأموم نمازش را به جماعت بخواند آن اذان و اقامه كافى نيست و مستحبّ است دوباره بگويند .
اذان و اقامه ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < صفحة فارغة > [ س 450 گفتن اذان نبايد مردم را به اشتباه بيندازد ] < / صفحة فارغة > س 450 : در روستاى ما مؤذن هميشه اذان صبح را در ماه مبارك رمضان چند دقيقه قبل از وقت مىگويدتا مردم بتوانند تا وسط يا آخر اذان به خوردن و آشاميدن ادامه دهند ، آيا اين كار صحيح است ؟
ج : اگر گفتن اذان ، مردم را به اشتباه نيندازد و به عنوان اعلام طلوع فجر نباشد ، اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 451 اذان براى اعلان دخول وقت نماز ] < / صفحة فارغة > س 451 : بعضى از افراد براى اعلان دخول وقت نماز ، اقدام به گفتن اذان به صورت دسته جمعى در معابر عمومى مىكنندكه الحمد للَّه اين كار اثر زيادى در جلوگيرى از فساد علنى در منطقه داشته و موجب روى آوردن مردم بخصوص جوانان به نماز اوّل وقت شده است . ولى فردى مىگويد اين عمل در دين اسلام وارد نشده و بدعت است و گفتهء او باعث ايجاد شبهه در اين زمينه شده است . نظر شريف حضرت عالى چيست ؟
ج : اذان اعلامى در اوّل وقت نمازهاى واجب يوميه و تكرار آن با صداى بلند از طرف شنوندگان از مستحبات شرعى موكَّد است و اذان گفتن به صورت دسته جمعى در معابر عمومى ، اگر موجب سدّ معبر و يا اذيّت ديگران نشود ، اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 452 اذان با صداى بلند يك عمل عبادى سياسى است ] < / صفحة فارغة > س 452 : از آنجا كه اذان گفتن با صداى بلند يك عمل عبادى سياسى است كه ثواب زيادى دارد ، تعدادى از مؤمنين تصميم گرفته‌اند كه بدون بلندگو بالاى بام خانه هاى خود بخصوص براى نماز صبح ، اذان بگويند . سؤال اين است كه در صورت اعتراض بعضى از همسايگان اين عمل چه حكمى دارد ؟
ج : اذان گفتن بر بالاى بام به نحو متعارف اشكال ندارد .

529

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 529
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست