responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 441

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


مكه بلند مىشود ، امكان دارد ؟ اگر جهت قبله در محراب مساجد با جهت سايهء شاخص اختلاف داشت ، كداميك صحيحتر است ؟ 2 آيا اعتماد بر قبله نما صحيح است ؟
ج : اعتماد بر شاخص يا قبله نما در صورتى كه موجب اطمينان براى مكلَّف شود ، صحيح است و بايد طبق آن عمل گردد ، و در غير اين صورت مىتوان بر اساس محراب مساجد و قبور مسلمين جهت قبله را تشخيص داد .
< صفحة فارغة > [ س 366 اگر شدت درگيرى و جنگ مانع تعيين جهت قبله شود ] < / صفحة فارغة > س 366 : اگر شدت درگيرى و جنگ مانع تعيين جهت قبله شود ، آيا نماز خواندن به هر طرف صحيح است ؟
ج : اگر گمانش به هيچ طرف نمىرود و وقت هم باشد بنا بر احتياط ، بايد به چهار طرف نماز خوانده شود . ولى اگر وقت نباشد ، به مقدار وسعت وقت به هر طرف كه احتمال مىدهد قبله است ، نماز بخواند .
< صفحة فارغة > [ س 367 اگر نقطهء مقابل كعبهء مكرمه در طرف ديگر زمين مشخص شود ] < / صفحة فارغة > س 367 : اگر نقطهء مقابل كعبهء مكرمه در طرف ديگر زمين مشخص شودبه طورى كه اگر خط مستقيمى از وسط زمين كعبه عبور كند و زمين را شكافته و از مركز آن بگذرد ، از سمت ديگر اين نقطه بيرون آيد ، در اين جا چگونه مىتوان رو به قبله ايستاد ؟
ج : ملاك رو به قبله بودن اين است كه انسان از سطح كرهء زمين به طرف بيت عتيق باشد ، يعنى از طرف سطح زمين رو به طرف كعبه كه روى زمين در مكه مكرمه ساخته شده است ، بايستد . بنا بر اين اگر انسان در يك نقطه‌اى از كرهء زمين باشد كه اگر خطوط مستقيمى از چهار جهت آن مكان بر سطح كرهء زمين به طرف مكه مكرمه ترسيم شود ، از نظر مسافت با هم مساوى باشند ، مخير است براى قبله به هر طرف كه خواست بايستد و نماز بخواند . ولى اگر مسافت خطوط در بعضى از جهتها كمتر و كوتاه تر باشد به مقدارى كه با آن ، صدق عرفى رو به قبله بودن اختلاف پيدا كند ، بر انسان واجب است جهت كوتاه تر را انتخاب كند .
< صفحة فارغة > [ س 368 اگر انسان در وضعيتى باشد كه اصلًا جهت قبله را نداند ] < / صفحة فارغة > س 368 : اگر انسان در وضعيتى باشد كه اصلًا جهت قبله را نداند و گمانش نيز به هيچ طرف نرود ، وظيفه‌اش نسبت به نماز چيست ، يعنى به كدام جهت نماز بخواند ؟
ج : در مفروض سؤال بنا بر احتياط بايد به چهار طرف نماز بخواند و اگر براى چهار نماز وقت ندارد ، به هر اندازه كه وقت دارد ، نماز بخواند .
< صفحة فارغة > [ س 369 تشخيص قبله در قطب شمال و جنوب ] < / صفحة فارغة > س 369 : تشخيص قبله در قطب شمال و جنوب چگونه است و نماز چگونه خوانده مىشود ؟
ج : ملاك تعيين جهت قبله در قطب شمالى و جنوبى ، تعيين كوتاه ترين خط از مكان نمازگزار از روى سطح زمين به طرف كعبه است ، و پس از تعيين آن خط ، بايد به همان طرف نماز خواند .
< صفحة فارغة > [ در لباس نماز گذار ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ لباس نماز گذار از رساله حضرت امام ] < / صفحة فارغة > پوشانيدن بدن در نماز < صفحة فارغة > [ مسأله 788 مرد بايد در حال نماز عورتين خود را به پوشاند ] < / صفحة فارغة > مسأله 788 مرد بايد در حال نماز ، اگر چه كسى او را نمىبيند عورتين خود را به پوشاند . و بهتر است از ناف تا زانو را هم به پوشاند ( 1 ) . ( 1 ) مكارم : و از آن بهتر اين كه لباس كامل كه در برابر افراد محترم در تن مىكند ، به تن داشته باشد .

441

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 441
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست