responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 440


ج : اگر اطمينان حاصل شود كه اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده ، صبر كردن تا پايان اذان لازم نيست .
< صفحة فارغة > [ س 361 نماز كسى كه نماز دوم را بر اوّلى مقدّم داشته ] < / صفحة فارغة > س 361 : آيا نماز كسى كه نماز دوم را بر اوّلى مقدّم داشته ، مثلًا نماز عشاء را جلوتر از مغرب خوانده ، صحيح است ؟
ج : اگر بر اثر اشتباه يا غفلت نماز دوم را مقدّم داشته و بعد از تمام شدن نماز متوجه شده ، نماز او صحيح است . ولى اگر عمدى بوده ، باطل است .
< صفحة فارغة > [ س 362 عدم امكان تشخيص دقيق لحظهء طلوع فجر ] < / صفحة فارغة > س 362 : با عرض سلام و تحيت ، در آستانهء ماه شريف و مبارك رمضان و با توجه به توسعهء شهرها و عدم امكان تشخيص دقيق لحظهء طلوع فجر ، خواهشمند است نظر شريف خود را در مورد زمان امساك براى روزه و اقامهء نماز صبح اعلام فرمائيد .
ج : مقتضى است كه مؤمنين محترم أيّدهم الله تعالى جهت رعايت احتياط در مورد امساك روزه و وقت نماز صبح همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها براى روزه امساك نمايند و حدود پنج إلى شش دقيقه بعد از اذان شروع به اداى فريضهء صبح نمايند .
< صفحة فارغة > [ س 363 وقت نماز عصر تا اذان مغرب است ] < / صفحة فارغة > س 363 : وقت نماز عصر تا اذان مغرب است يا تا هنگام غروب آفتاب ؟ نيمهء شب شرعى براى نماز عشاء و بيتوته در منى چه وقت است ؟
ج : آخر وقت نماز عصر تا غروب آفتاب است ، و احتياط آن است كه براى نماز مغرب و عشاء و مانند اينها شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كنند ، بنا بر اين تقريباً يازده ساعت و يك ربع بعد از ظهر شرعى آخر وقت نماز مغرب و عشاء است ، و لكن براى بيتوته در منى از غروب تا طلوع آفتاب حساب كنند .
< صفحة فارغة > [ س 364 اگر كسى در بين نماز عصر متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده است ] < / صفحة فارغة > 364 : اگر كسى در بين نماز عصر متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده است ، چه تكليفى دارد ؟
ج : اگر به خيال اين كه نماز ظهر را خوانده است به نيت نماز عصر مشغول نماز شود و در بين نماز بفهمد كه قبلًا نماز ظهر را نخوانده است ، در صورتى كه در وقت مشترك نماز ظهر و عصر است ، بايد بلا فاصله نيت خود را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام كند و پس از آن ، نماز عصر را به جا آورد ، و اگر اين اتفاق در وقت مخصوص به نماز ظهر افتاده باشد ، احتياط واجب آن است كه نيت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام كند ولى بعداً هر دو نماز ( ظهر و عصر ) را به ترتيب به جا آورد ، و همين تكليف در مورد نماز مغرب و عشاء نيز هست .
قبله < صفحة فارغة > [ س 365 تشخيص قبله با نصب شاخص ] < / صفحة فارغة > س 365 : خواهشمنديم به سؤالات زير پاسخ فرمائيد : 1 به استناد بعضى از كتابهاى فقهى ، گفته شده كه در روزهاى چهارم خرداد و بيست و ششم تير " 1 " " 2 " آفتاب بطور عمودى بر كعبه مىتابد . آيا در اين هنگام ، تشخيص جهت قبله با نصب شاخص در زمانى كه صداى اذان


" 1 " وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتى كه از ظهر به اندازهء خواندن نماز ظهر بگذرد كه براى غير مسافر چهار ركعت و براى مسافر دو ركعت است . " 2 " يعنى در روز بيست و پنجم ماه پنجم و هفدهم ماه هفتم از سال ميلادى

440

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 440
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست