responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 43


( 3 ) گلپايگانى ، صافى : آب قليلى كه بعد از بر طرف شدن عين نجاست براى آب كشيدن روى آن مىريزند و از آن جدا مىشود و بعد از آن محلّ پاك مىشود ، پاك است . .
خوئى ، تبريزى : آب قليلى كه بعد از بر طرف شدن عين نجاست براى آب كشيدن چيز نجس روى آن مىريزند و از آن جدا مىشود ، در صورتى كه محلّ به مجرّد شستن با او پاك شود آن آب پاك است ، مثلًا اگر محلّ نجس چيزى باشد كه به يك مرتبه شستن پاك شود و عين نجس هم نداشته باشد غسالهء آن يعنى آبى كه از او در وقت شستن جدا مىشود پاك است . و امّا چيزى كه دو مرتبه شستن آن لازم است از غسالهء شستن اوّل بنا بر احتياط واجب اجتناب لازم است و غسالهء شستن دوّم پاك است . .
سيستانى : آب قليلى كه بعد از بر طرف شدن عين نجاست براى تطهير چيز نجس روى آن مىريزند ، و از آن جدا مىشود بنا بر احتياط لازم نجس است . . ( 4 ) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، صافى : و آبى كه . . سيستانى : و آب قليلى كه . . ( 5 ) بهجت : آبى كه با آن مخرج غائط را مىشويند . . ( 6 ) سيستانى : با پنج شرط چيزى را كه با آن ملاقات كند نجس نمىكند . . ( 7 ) زنجانى : اول : آن كه بو يا رنگ يا مزه آن به سبب ملاقات با نجاست تغيير نكرده باشد . .
نورى : اوّل : آن كه بو يا رنگ يا مزهء آب به واسطه نجاست تغيير نكرده باشد . . ( 8 ) بهجت : سوم : نجاست ديگرى مثل خون يا بول با غائط بيرون نيامده باشد . . ( 9 ) زنجانى : چهارم : ذره‌هاى غائط در آب نباشد . .
مكارم : مسأله اگر با آب قليل پاك چيزى را كه نجس شده بشويند پاك مىشود ( با شرايطى كه بعداً گفته خواهد شد ) امّا آبى كه از آن جدا مىشود و آن را " غُساله " گويند ، نجس است مگر در آبى كه با آن مخرج بول و مدفوع را مىشويند كه با پنج شرط پاك است : 1 - يكى از اوصاف سه گانهء نجس را به خود نگرفته باشد . 2 نجاستى از خارج به آن نرسيده باشد . 3 نجاست ديگرى مانند خون ، با بول يا غائط ، همراه نباشد . 4 بنا بر احتياط واجب ذرّات مدفوع در آب پيدا نباشد . 5 بيشتر از مقدار معمول نجاست به اطراف مخرج نرسيده باشد ، ولى پاك بودن اين آب به آن معنى است كه اگر به بدن و لباس ترشّح كند لازم نيست آن را آب بكشند ، امّا ساير استفاده هاى آب پاك را از آن نمىتوان كرد .
3 آب جارى < صفحة فارغة > [ مسأله 28 آب جارى ] < / صفحة فارغة > مسأله 28 آب جارى ، آبى است كه از زمين بجوشد و جريان داشته باشد ، مانند آب چشمه و قنات ( 1 ) . ( 1 ) مكارم : يا از برفهاى متراكم در كوهها سرچشمه مىگيرد و ادامه دارد .
تبريزى : و لوله كشىهايى كه فعلًا در بلاد مرسوم است جارى نيست و حكم آب كُر را دارد .

43

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست