responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 385


< صفحة فارغة > [ مسأله 699 تيمّم به زمين گود و خاك جاده ] < / صفحة فارغة > مسأله 699 تيمّم به زمين گود و خاك جاده و زمين شوره زار كه نمك روى آن را نگرفته مكروه است و اگر نمك روى آن را گرفته باشد باطل است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست مكارم : مسأله بهتر است از تيمّم بر زمينهاى آلوده ، زمين گود ، كنار جاده ها و زمين شوره زار در صورتى كه نمك روى آن نگرفته باشد خوددارى كند و اگر نمك روى آن را گرفته است باطل است و اگر آلودگى طورى است كه بيم بيمارى از تيمّم بر آن مىرود ، بايد بنا بر احتياط واجب بدون تيمّم نماز بخواند و بعداً قضا كند .
دستور تيمّم " 1 " [ مسأله 70 در تيمّم چهار چيز واجب است ] مسأله 700 در تيمّم ( 1 ) چهار چيز واجب است : اول : نيّت . دوم : زدن كف دو دست با هم بر چيزى كه تيمّم به آن صحيح است ( 2 ) . سوم : كشيدن كف هر دو دست ( 3 ) به تمام پيشانى و دو طرف آن ، از جايى كه موى سر مىرويد ، تا ابروها و بالاى بينى و بنا بر احتياط واجب بايد ( 4 ) دستها روى ابروها هم ، كشيده شود . چهارم : كشيدن كف دست چپ ( 5 ) به تمام پشت دست راست و بعد از آن كشيدن كف دست راست ( 6 ) به تمام پشت دست چپ . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : در تيمم بدل از وضو . .
خوئى ، زنجانى ، تبريزى : در تيمم بدل از وضو يا غسل . . ( 2 ) زنجانى : زدن يا قرار دادن كف دو دست بر چيزى كه تيمم به آن صحيح است ، و احتياط مستحب آن است كه كف هر دو دست با هم به زمين زده شود . .
بهجت : دوم : زدن تمام كف دو دست با هم بر چيزى كه تيمم به آن صحيح است و بنا بر احتياط واجب همراه با ضربه باشد و گذاشتن دو دست بر زمين كافى نيست . . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : تمام كف هر دو دست . . ( 4 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى ، زنجانى : احتياطاً بايد . .
نورى : بنا بر احتياط مستحب . . ( 5 ) گلپايگانى ، صافى : تمام كف دست چپ . . ( 6 ) گلپايگانى ، صافى : تمام كف دست راست . .
مكارم : مسأله براى تيمّم بايد اول نيّت كند ، بعد تمام دو كف دست را با هم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند ، سپس هر دو را بنا بر احتياط واجب به تمام پيشانى و دو طرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند ، سپس كف دست چپ را بر تمام پشت دست راست مىكشد و بعد از آن ، كف دست راست را بر تمام پشت دست چپ .
سيستانى : مسأله در تيمم بدل از وضو يا غسل سه چيز واجب است : اوّل : زدن يا گذاشتن كف


" 1 " خوئى ، زنجانى ، سيستانى ، تبريزى : دستور تيمم بدل از وضو يا غسل

385

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 385
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست