چنانچه كفن ضايع نمىشود ، بايد مقدار نجس را بشويند يا ببرند ( 2 ) ( ولى اگر در قبر گذاشته باشند بهتر است كه ببرند ( 3 ) بلكه اگر بيرون آوردن ميّت اهانت به او باشد بريدن واجب مىشود ( 4 ) ) و اگر شستن يا بريدن آن ممكن نيست ، در صورتى كه عوض كردن آن ممكن باشد ، بايد عوض نمايند ( 5 ) . ( 1 ) مكارم : بايد آن را بشويند ، يا اگر كفن ضايع نمىشود قسمت نجس را ببرند و اگر ممكن نيست ، چنانچه بتوانند آن را عوض كنند . [ پايان مسأله ] ( 2 ) گلپايگانى ، اراكى ، خوئى ، سيستانى ، تبريزى ، صافى : اگر چه بعد از گذاشتن در قبر باشد . . زنجانى : چنانچه با شستنِ مقدار نجس يا بريدن آن ، از مقدار واجب خارج نمىشود ، بايد بشويند يا ببُرند يا آن را تعويض كنند ؛ هر چند در قبر گذاشته شده باشد مگر آن كه كفن پس از دفن ميت و ريختن خاك بر روى آن نجس شده باشد كه در اين صورت نبش قبر جهت تطهير كفن ميت جايز نيست . ( 3 ) بهجت : بايد مقدار نجس را بشويند اگر چه جواز بريدن مقدارى از كفن كه بيشتر از مقدار ساتر عورت است و نجس شده است خالى از وجه نيست ، پس اگر در قبر گذاشته باشند جايز است كه ببرند ، . . ( 4 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : گلپايگانى ، خوئى ، اراكى ، سيستانى ، تبريزى و صافى نيست ] ( 5 ) اراكى : بهتر است عوض نمايند . < صفحة فارغة > [ مسأله 583 كسى كه براى حج يا عمره احرام بسته ] < / صفحة فارغة > مسأله 583 كسى كه براى حج يا عمره احرام بسته اگر بميرد بايد مثل ديگران كفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشكال ندارد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست < صفحة فارغة > [ مسأله 584 مستحبّ است انسان در حال سلامتى ] < / صفحة فارغة > مسأله 584 مستحبّ است انسان در حال سلامتى ، كفن و سدر و كافور خود را تهيه كند . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : بهجت و مكارم نيست احكام حنوط < صفحة فارغة > [ مسأله 585 بعد از غسل واجب است ميّت را حنوط كنند ] < / صفحة فارغة > مسأله 585 بعد از غسل ، واجب است ميّت را حنوط كنند ، يعنى به پيشانى و كف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى او كافور بمالند ( 1 ) . و مستحبّ است به سر بينى ميّت هم كافور بمالند ( 2 ) و بايد كافور ساييده ( 3 ) و تازه باشد و اگر به واسطهء كهنه بودن ، عطر او از بين رفته باشد كافى نيست . ( 4 ) ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : و بنا بر احتياط واجب در اين چند موضع مقدارى كافور هم بگذارند . . مكارم : و احتياط آن است مقدارى از كافور روى اين اعضاء بگذارند و بايد كافور پاك و مباح و تازه باشد ، به طورى كه عطر معمولى خود را حفظ كند . سيستانى : كافور بزنند به طورى كه مقدارى از كافور در آنها باقى بماند هر چند به غير ماليدن باشد . . ( 2 ) سيستانى : كافور بزنند . . ( 3 ) اراكى ، سيستانى : و پاك و مباح ( غير غصبى ) . . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : بنا بر احتياط كافى نيست .