responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 3


باسمه تعالى مقدّمهء دفتر هر مسلمانى پس از رسيدن به حدّ بلوغ در دايرهء مكلَّفين قرار مىگيرد ، و موظَّف است همهء واجبات الهى را انجام داده و نواهى او را ترك كند ؛ و چون در دوران كودكى نمىتوانسته به تحصيل علوم لازم براى استنباط احكام الهى بپردازد ، هنگام بلوغ چاره‌اى جز مراجعه به متخصّصين مربوطه ( كه مراجع عظام تقليدند ) ندارد .
گذشته از اينها ، بزرگسالان نيز بر دو گروهند : اقلَّيّتى خود را وقف كسب دانش و رسيدن به قلَّهء رفيع اجتهاد و تخصّص در احكام الهى مىكنند ، و پس از سالها قدرت استنباط احكام الهى را از كتاب و سنت پيدا مىكنند ؛ ولى اكثريّت قريب به اتّفاق آنها در پى تأمين ساير نيازمنديهاى زندگى شخصى و اجتماعيند و طبعاً نمىتوانند به مدارج رفيع علمى و استنباط احكام دينى ، نايل شوند . اين اكثريّت نيز عقلًا و شرعاً بايد به متخصّص اين فنّ مراجعه كنند ، و گر نه از عهدهء تكاليف دينى خود برنمىآيند .
خلاصه آن كه : اكثريت قريب به اتّفاق مردم براى عمل به وظايف الهى خود ، راهى جز مراجعه به آراى فقهاى بزرگ و اسلام شناسان فقيه اعلم ندارند .
جاى بسى خوشبختى است كه حوزه هاى علميّهء شيعه هميشه غنى بوده و در هر عصر و زمانى شخصيتهاى بزرگى مرجعيّت عالم تشيّع را به عهده داشته‌اند ، به طورى كه وجود آنان در طول تاريخ اسلام مورد افتخار پيروان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام بوده است ؛ شخصيتهايى نظير شيخ مفيد ، شيخ طوسى ، سيّد مرتضى ، علَّامهء حلَّى . . تا مرحوم آيت الله العظمى بروجردى ، امام خمينى قدس سره و ساير مراجع معظَّمى كه در زمان معاصر ، درخشيده‌اند .
اكنون نيز به حمد الله و المنّه فقهاى ما مسئوليّت خطير استنباط احكام را پذيرفته و نظرات فقهى خويش را تدوين كرده‌اند ؛ اما چون رساله ها متعدّد بوده ( و استفاده از همهء آنها بويژه براى گويندگان مسائل شرعى مشكلاتى به همراه دارد ) فاضل محترم جناب آقاى سيّد محمّد حسن بنى هاشمى خمينى حفظه الله همّت گماشته و آنها را جمع و تنظيم نموده‌اند ، تا وصول به فتاواى مراجع عظام مد ظلهم العالى آسان باشد .
اين دفتر نيز در اين زمينه ، نظارت دقيقى اعمال كرده و از هيچ كمكى براى وصول به اين مجموعهء علمى و فتوايى دريغ نورزيده است . و اكنون خداوند سبحان را سپاس گزاريم كه آن چه را به جامعهء اسلامى تقديم مىكنيم ، مورد اطمينان مراجع معظَّم تقليد و مقلَّدين محترم آنان است . فله الشكر و له الحمد . دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعهء مدرّسين حوزهء علميهء قم

3

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 3
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست