responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 291

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


بهجت : چنانچه خونى كه نشانهء حيض دارد كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد ، همهء آن حيض است و اگر خونى كه نشانهء حيض را دارد ، كمتر از سه روز باشد بايد بنا بر احتياط تا هفت روز را حيض قرار دهد .
زنجانى : چنانچه خونى كه نشانهء حيض دارد كمتر از سه روز باشد ، بنا بر احتياط واجب تا سه روز به احكام حائض رفتار نمايد و پس از پاك شدن ، نماز و ساير عبادتهاى واجبى را كه ترك كرده ، قضا كند ( و بنا بر احتياط اگر مىتواند كسرى سه روز را از بعد حساب كند ) و اگر بين سه تا ده روز بود همه خونهاى نشانه دار ، حيض است و اگر بيش از ده روز بود ، به مقدار عادت بعضى از خويشاوندانش از خونهاى نشانه دار را حيض قرار مىدهد ( و بنا بر احتياط اين مقدار را از اول خونهاى نشانه دار قرار دهد ) ، و مستحب است تا ده روز استظهار نمايد و بقيه را استحاضه قرار مىدهد . ولى اگر پيش از گذشتن ده روز از خونى كه نشانهء حيض را دارد دوباره خونى ببيند كه آن هم نشانهء حيض را داشته باشد ؛ مثل آن كه پنج روز خون سياه و نه روز خون زرد و چند روز خون سياه ببيند ، پس اگر مجموع خونهاى نشانه دار بيشتر از ده روز نشود ، همه حيض است و اگر بيشتر از ده روز بود ، به مقدار ده روز از خون نشانه دار ، حيض قرار دهد ( بنا بر احتياط آن را در اول خون نشانه دار قرار دهد ) و مستحب است تا ده روز استظهار نمايد و بايد بقيه را استحاضه قرار دهد . ( 3 ) اراكى : بايد همان را حيض قرار دهد و در تعداد روزها به خويشاوندان خود مراجعه كند و به دستورى كه در مسأله قبل گفته شد رفتار نمايد . . ( 4 ) اراكى : و در بقيهء آن به دستورى كه در مسأله قبل گفته شد رفتار نمايد .
5 مُبْتَدِئه < صفحة فارغة > [ مسأله 496 تعريف مبتدئه ] < / صفحة فارغة > مسأله 496 مبتدئه يعنى زنى كه دفعهء اوّل خون ديدن اوست ( 1 ) ، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند و همهء خونهايى كه ديده يك جور باشد ( 2 ) ، بايد عادت خويشان خود را ( به طورى كه در وقتيه گفته شد ( 3 ) ) حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد ( 4 ) . ( 1 ) مكارم : اگر ده روز يا كمتر خون ببيند همه‌اش حيض است و . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى : همهء خونهايى كه ديده داراى نشانه هاى حيض باشد . .
زنجانى : پس اگر همه زرد يا قرمز روشن بود ، استحاضه است و اگر همه سياه يا قرمز تيره باشد ، به مقدار عادت بعضى از خويشان خود از خونى كه ديده حيض قرار مىدهد ( و بنا بر احتياط از اولين روزى كه خون مىبيند حساب كند ) و مستحب است تا ده روز استظهار كند و بايد پس از آن به احكام مستحاضه عمل نمايد .
سيستانى : بايد مقدار عادت يكى از خويشان خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد به دو شرطى كه در مسأله [ 488 ] گذشت و اگر اين ممكن نشد بايد يك عددى بين سه روز و ده روز را حيض خود قرار دهد به دستورى كه در مسأله [ 489 ] بيان شد . ( 3 ) بهجت : به طورى كه در مضطربه گفته شد . .
[ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : خوئى ، تبريزى و صافى نيست ]

291

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 291
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست