responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 231

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


< صفحة فارغة > [ س 189 جريان آب در غسل جنابت ] < / صفحة فارغة > س 189 : به نظر شريف جناب عالى آيا در غسل جنابت جريان آب بر بدن شرط است ؟
ج : ملاك ، صدق شستن بدن به قصد غسل است و جريان آب بر بدن شرط نيست .
< صفحة فارغة > [ س 190 : كسى كه مىداند اگر با نزديكى با همسرش خود را جنب كند ] < / صفحة فارغة > س 190 : كسى كه مىداند اگر با نزديكى با همسرش خود را جنب كند ، آبى براى غسل كردن نمىيابدو يا وقت براى غسل و نماز ندارد ، آيا مىتواند با همسرش نزديكى نمايد ؟
ج : در صورت عجز از غسل ، اگر قدرت بر تيمم داشته باشد ، مىتواند با همسرش نزديكى كند .
< صفحة فارغة > [ س 191 آيا در غسل جنابت مراعات ترتيب شرط است ] < / صفحة فارغة > س 191 : آيا در غسل جنابت مراعات ترتيب بين سر و ساير اعضاى بدن كافى است يا اين كه بايد بين طرف راست و چپ بدن هم ترتيب رعايت شود ؟
ج : احتياط واجب آن است كه ترتيب بين دو طرف بدن نيز با مقدم داشتن طرف راست بر چپ مراعات شود .
< صفحة فارغة > [ س 192 آيا هنگام غسل ترتيبى مانعى دارد ابتدا پشت خود را بشويد ] < / صفحة فارغة > س 192 : آيا هنگام غسل ترتيبى مانعى دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نيت غسل ترتيبى نموده و آن را جا آورم ؟
ج : شستن پشت و يا هر عضوى از اعضاى بدن قبل از نيت غسل و شروع آن ، اشكال ندارد . كيفيت غسل ترتيبى به اين صورت است كه بعد از تطهير تمام بدن بايد نيت غسل نمود و اول سر و گردن را شست ، و سپس بنا بر احتياط واجب طرف راست بدن از شانه تا پائين پا ، و در مرحلهء سوم طرف چپ بدن به همان ترتيب بايد شسته شود . با رعايت اين ترتيب ، غسل به طور صحيح انجام مىشود .
< صفحة فارغة > [ س 193 آيا بر زن واجب است هنگام غسل ، اطراف موهايش را هم بشويد ] < / صفحة فارغة > س 193 : آيا بر زن واجب است هنگام غسل ، اطراف موهايش را هم بشويد ؟ و آيا با توجه به اين كه آب به تمام پوست سر رسيده است ، نرسيدن آب هنگام غسل به تمام مو ، باعث بطلان غسل مىشود ؟
ج : بنا بر احتياط واجب ، بايد تمام مو شسته شود .
احكام غسلهاى باطل < صفحة فارغة > [ س 194 كسى كه به سن تكليف رسيده ولى جاهل به وجوب غسل مىباشد ] < / صفحة فارغة > س 194 : كسى كه به سن تكليف رسيده ولى جاهل به وجوب غسل و كيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتى در حدود ده سال متوجه مسأله تقليد و وجوب غسل بر او شده است ، چه حكمى دارد ؟ وظيفهء او نسبت به قضاى نمازها و روزه هاى گذشته‌اش چيست ؟
ج : قضاى نمازهايى كه در حال جنابت خوانده ، بر او واجب است ، و همچنين قضاى روزه هم در صورتى كه مىدانسته جنب است ، ولى جاهل به وجوب غسل بر جنب براى روزه گرفتن بوده ، بر او واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 195 استمناء ] < / صفحة فارغة > س 195 : جوانى بر اثر نادانى قبل از چهارده سالگى و بعد از آن ، اقدام به استمناء مىكرده كه بر اثر آن از او منى خارج مىشده ، ولى نمىدانسته كه خروج منى باعث جنابت مىشود و بايد براى نماز و روزه غسل كند ، تكليف او چيست ؟ آيا براى مدتى كه استمناء مىكرده و منى از او خارج مىشده ، غسل بر او واجب است ؟ آيا نماز و روزه هاى او از گذشته تا حال كه در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضاى آنها واجب است ؟

231

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست