responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 160


( 2 ) زنجانى : و احتياط مستحب آن است كه تيمم نيز بنمايد . .
مكارم : مسح بايد روى پوست پا باشد و مسح كردن روى جوراب و كفش فايده ندارد ، مگر در حال تقيه . و اگر به واسطه سرماى شديد يا ترس از دزد و درنده و مانند آن نتواند كفش يا جوراب را بيرون آورد كافى است روى آنها مسح كند . . ( 3 ) زنجانى : بنا بر احتياط بايد . . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : و احتياط واجب آن است كه تيمّم هم بنمايد .
زنجانى ، بهجت : و تيمّم هم بنمايد ( بهجت : احتياطاً ) .
< صفحة فارغة > [ مسأله 260 اگر روى پا نجس باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 260 اگر روى پا نجس باشد و نتواند براى مسح ، آن را آب بكشد بايد تيمم نمايد . ( 1 ) ( 1 ) بهجت : اگر جبيره ممكن نباشد بايد تيمم نمايد ، و اگر جبيره ممكن بود ، بايد هم وضوى جبيره‌اى بگيرد و هم تيمّم كند بنا بر احوط .
مكارم : بنا بر احتياط واجب بايد چيز پاكى روى آن بيندازد و بر آن مسح كند و بعد تيمّم نمايد .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 262 تكرار مسح موجب بطلان وضو نيست خصوصاً اگر براى رعايت احتياط باشد ، مگر آن كه از روى تشريع يا وسوسه باشد .
وضوى ارتماسى < صفحة فارغة > [ مسأله 261 وضوى ارتماسى ] < / صفحة فارغة > مسأله 261 وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پايين در آب فرو برد ؛ ليكن براى اين كه مسح سر و پاها با آب وضو باشد ، بايستى در شستن ارتماسى دستها ، قصد شستن وضويى ، هنگام بيرون آوردن دستها از آب باشد و يا اين كه مقدارى از دست چپ را ، باقى گذارد ، تا آن را با دست راست ، ترتيبى ، بشويد . گلپايگانى ، بهجت ، فاضل : مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو ( فاضل : با مراعات شستن از بالا به پائين ) در آب فرو برد يا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بيرون آورد و اگر موقعى كه دستها را در آب فرو مىبرد نيّت وضو كند و تا وقتى كه آنها را از آب بيرون مىآورد و ريزش آب تمام مىشود به قصد وضو باشد وضوى او صحيح است ( گلپايگانى ، بهجت : و نيز اگر موقع بيرون آوردن از آب قصد وضو كند و تا وقتى كه ريزش آب تمام مىشود به قصد وضو باشد ، وضوى او صحيح مىباشد ) .
خوئى ، تبريزى : مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ولى مسح با ترى آن دست اشكال دارد ، بنا بر اين دست چپ را نبايد ارتماسى شست .
سيستانى : مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد و ظاهر آن است كه مسح با ترى دستى كه ارتماسى شسته شده اشكال ندارد ، هر چند خلاف احتياط است .
نورى : مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب

160

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 160
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست