responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 131

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


هر دو خشك باشند نجس نمىشود ( 2 ) و اگر گرد و خاك يا لباس و مانند اينها تر باشد بايد محل نشستن گرد و خاك را آب بكشند . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : زنجانى و بهجت نيست ( 1 ) سيستانى : فرش خشك . . ( 2 ) مكارم : و كافى است آن را تكان دهند ، همچنين اگر رطوبت غير مسرى داشته باشد ، امّا اگر يكى از آنها تر باشد ، نجس مىشود و اگر در نجاست گرد و غبار يا رطوبت محلّ شكّ داشته باشد آن هم پاك است .
نورى : و اگر طورى آنها را تكان دهند كه گرد و خاك نجس از آنها بريزد پاك مىشود .
گلپايگانى ، صافى : چنانچه طورى آنها را تكان دهند كه گرد و خاك نجس از آنها بريزد ، پاك مىشود . [ پايان مسأله ] خوئى ، تبريزى : چنانچه طورى آنها را تكان دهند كه گرد و خاك نجس از آنها بريزد و چيزى با رطوبت با آنها ملاقات كند ، نجس نمىشود . [ پايان مسأله ] سيستانى : چنانچه طورى آنها را تكان دهند كه مقدار متيقن از گرد و خاك نجس كه در آن بوده ، از آنها بريزد ، آن لباس و فرش پاك است و شستن لازم نيست .
10 اسْتِبْراء حيوان نجاستخوار < صفحة فارغة > [ مسأله 220 بول و غائط حيوانى كه به خوردن نجاست انسان عادت كرده ] < / صفحة فارغة > مسأله 220 بول و غائط حيوانى كه به خوردن نجاست انسان عادت كرده نجس است ( 1 ) و اگر بخواهند پاك شود بايد آن را استبراء كنند ، يعنى تا مدتى كه بعد از آن مدت ديگر نجاستخوار به آن نگويند نگذارند نجاست بخورد و غذاى پاك به آن بدهند ( 2 ) و بنا بر احتياط واجب ( 3 ) بايد شتر نجاستخوار را چهل روز و گاو را بيست روز ( 4 ) و گوسفند را ده روز و مرغابى را پنج روز ( 5 ) و مرغ خانگى را سه روز ، ( 6 ) از خوردن نجاست جلوگيرى كنند ( 7 ) و غذاى پاك به آنها بدهند . ( 8 ) ( 1 ) مكارم : و گوشت آن نيز حرام است . . بهجت : چنانچه در مسأله [ 86 ] گفته شد . . ( 2 ) مكارم : اگر بخواهند پاك شود ، بايد حيوان را غذاى پاك بدهند تا نام حيوان نجاستخوار از آن برداشته شود . . ( 3 ) اراكى ، گلپايگانى ، صافى ، سيستانى : بنا بر احتياط مستحب . .
[ عبارت " بنا بر احتياط واجب " در رساله آيات عظام : فاضل ، نورى و مكارم نيست ] ( 4 ) اراكى ، گلپايگانى ، صافى ، مكارم ، تبريزى : سى روز . . ( 5 ) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، صافى ، سيستانى ، بهجت ، نورى : هفت يا پنج روز . . ( 6 ) مكارم : و در حيوانات ديگر همين اندازه كه نام نجاستخوار از آن برداشته شود ، كافى است . ( 7 ) سيستانى : هر چند پيش از گذشت اين مدت به آنها نجاستخوار گفته نشود . ( 8 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى : و اگر بعد از اين مدّت باز هم نجاستخوار به آنها گفته شود ، بايد تا مدتى كه بعد از آن مدّت ، ديگر نجاستخوار به آنها نگويند آنها را از خوردن نجاست جلوگيرى نمايند .
زنجانى : مسأله بول و غائط و عرق حيوان نجاستخوار نجس است چنانچه در

131

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست