responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 356


نجس مثل مشروبات مسكر و سگ غير شكارى و مردار و خوك ، و در غير اينها در صورتى كه بشود از آن استفاده حلال نمود مثلا غائط را كود نمايند و خون انسان كه آن را به ديگرى تزريق مىكنند خريد و فروش جائز است ( دوم ) خريد و فروش مال غصبى .
( سوم ) خريد و فروش چيزى كه نزد مردم مال نيست مثل بعض حشرات . ( چهارم ) معامله چيزى كه منافع معمولى آن فقط كار حرام باشد ، مانند اسباب قمار . ( پنجم ) معامله‌اى كه در آن ربا باشد . ( ششم ) فروش جنسى كه با چيز ديگر مخلوط است ، در صورتى كه آن چيز معلوم نباشد و فروشنده هم به خريدار نگويد ، مثل فروختن روغنى كه آن را با پيه مخلوط كرده است ، و اين عمل را غش مىگويند . پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله و سلم فرمود : از ما نيست كسى كه در معامله با مسلمانان غش كند يا به آنان ضرر بزند يا تقلب و حيله نمايد و هر كه با برادر مسلمان خود غش كند ، خداوند بركت روزى او را مىبرد و راه معاش او را مىبندد و او را به خودش واگذار مىكند .
( مسأله 2064 ) فروختن چيز پاكى كه نجس شده و آب كشيدن آن ممكن است ، اشكال ندارد . ولى اگر مشترى آن چيز را براى كارى بخواهد كه شرط آن پاك بودن است ، مثلا از قسم خوراكى است كه مىخواهد او را بخورد بايد فروشنده نجس بودن آن را به او بگويد . ولى اگر لباس است گفتن لازم نيست اگر چه مشترى با آن نماز بخواند زيرا كه در نماز طهارت ظاهرى بدن و لباس كافى است .
( مسأله 2065 ) اگر چيز پاكى مانند روغن و نفت كه آب كشيدن آن ممكن نيست نجس شود ، چنانچه آن را براى كارى بخواهند كه شرطش پاك بودن است مثلا روغن را براى خوردن بخواهند ، لازمست فروشنده نجاست او را به مشترى بگويد و همچنين است اگر براى كارى بخواهند كه شرط آن پاك بودن نيست ، مثلا بخواهند نفت نجس را بسوزانند ، ولى در معرض اين باشد كه خوراك يا بدن مشترى نجس شود كه در اين صورت نيز گفتن لازم است ، زيرا كه سبب شدن براى خوردن نجاست و همچنين سبب شدن براى نجاست بدن كه موجب بطلان وضو يا غسل گردد جائز نيست .

356

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 356
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست