responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 178


( مسأله 1007 ) كسى كه حمد و سوره و چيزهاى ديگر نماز را به خوبى نمىداند و مىتواند ياد بگيرد چنانچه وقت نماز وسعت دارد ، بايد ياد بگيرد و اگر وقت تنگ است ، در صورتى كه ممكن باشد ، بايد نمازش را به جماعت بخواند .
( مسأله 1008 ) مزد گرفتن براى ياد دادن واجبات نماز اشكال دارد احتياط واجب جايز نيست و مزد گرفتن براى ياد دادن مستحبات آن بدون اشكال جائز است .
( مسأله 1009 ) اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند ، يا عمدا آن را نگويد يا بجاى حرفى حرف ديگر بگويد ، مثلا بجاى ( ض ) ( ظ ) بگويد يا جائى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد نماز او باطل است .
( مسأله 1010 ) اگر انسان كلمه‌اى را كه ياد گرفته صحيح بداند و در نماز همان طور بخواند ، و بعد بفهمد كه غلط خوانده لازم نيست دوباره نماز را بخواند .
( مسأله 1011 ) اگر زير و زبر كلمه‌اى را نداند ، يا نداند مثلا كلمه‌اى به ( س ) است يا به ( ص ) بايد ياد بگيرد ، و چنانچه دو جور يا بيشتر بخواند مثل آن كه در ( ( اهدنا الصراط المستقيم ) ) مستقيم را يك مرتبه با سين و يك مرتبه با صاد بخواند ، نمازش باطل است . ولى اگر آن كلمه‌اى را كه دو جور خوانده از اذكار باشد ، و غلط خواندنش از ذكر بودن خارجش نكند نمازش صحيح است .
( مسأله 1012 ) اگر در كلمه‌اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن كلمه پيش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن كلمه همزه باشد ، مثل كلمه ( ( سوء ) ) بنابر احتياط آن واو را مد بدهد يعنى آن را بكشد ، و هم چنين اگر در كلمه‌اى ( ( الف ) ) باشد و حرف قبل از الف در آن كلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد مثل ( ( جآء ) ) الف آن را بكشد ، و نيز اگر در كلمه‌اى ( ( ى ) ) باشد و حرف پيش از ( ( ى ) ) در آن كلمه زير داشته باشد و حرف بعد از ( ( ى ) ) در آن كلمه همزه باشد مثل ( ( جئ ) ) ، ( ( ى ) ) را با مد بخواند و اگر بعد از اين حروف ( ( واو و الف و يا ) ) بجاى همزه

178

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 178
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست