responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 330


نصاب نقره ( مسأله 1905 ) نقره دو نصاب دارد : نصاب اول آن ( 105 ) مثقال معمولى است كه اگر نقره به ( 105 ) مثقال برسد و شرائط ديگر را هم كه گفته شد داشته باشد انسان بايد يك چهلم آن را كه ( 2 ) مثقال و ( 15 ) نخود است از بابت زكات بدهد و اگر به اين مقدار نرسد ، زكات آن واجب نيست ، و نصاب دوم آن ( 21 ) مثقال است ، يعنى اگر 21 مثقال به ( 105 ) مثقال اضافه شود ، بايد زكات تمام ( 126 ) مثقال را بطورى كه گفته شد بدهد ، و اگر كمتر از ( 21 ) مثقال اضافه شود ، فقط بايد زكات ( 105 ) مثقال آن را بدهد و زيادى آن زكات ندارد ، و همچنين است هر چه بالا رود . يعنى اگر ( 21 ) مثقال اضافه شود ، بايد زكات تمام آنها را بدهد و اگر كمتر اضافه شود ، مقدارى كه اضافه شده و كمتر از 21 مثقال است زكات ندارد بنابر اين اگر انسان يك چهلم هر چه طلا و نقره دارد بدهد ، زكاتى را كه بر او واجب بوده داده و گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است مثلا كسى كه ( 110 ) مثقال نقره دارد اگر يك چهلم آن را بدهد ، زكات ( 105 ) مثقال آن را كه واجب بوده داده و مقدارى هم براى ( 5 ) مثقال آن داده كه واجب نبوده است .
( مسأله 1906 ) كسى كه طلا يا نقره او به اندازه نصاب است ، اگر چه زكات آن را داده باشد ، تا وقتى از نصاب اول كم نشده ، همه سال بايد زكات آن را بدهد .
( مسأله 1907 ) زكات طلا و نقره در صورتى واجب مىشود ، كه آن را سكه زده باشند ، و معامله با آن رواج داشته باشد . و اگر سكه آن از بين هم رفته باشد بايد زكات آن را بدهند .
( مسأله 1908 ) طلا و نقره سكه‌دارى كه زنها براى زينت به كار مىبرند اگر چه رواج معامله با آن باقى باشد زكات واجب نيست .
( مسأله 1909 ) كسى كه طلا و نقره دارد ، اگر هيچ كدام آنها به اندازه نصاب اول نباشد ، مثلا ( 104 ) مثقال نقره و ( 14 ) مثقال طلا داشته باشد ، زكات بر او واجب نيست .
( مسأله 1910 ) چنان كه سابقا گفته شد زكات طلا و نقره در صورتى واجب

330

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 330
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست