responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 116


تأخير بيفتد ، نماز وحشت را تا شب اول قبر او تأخير بيندازند .
نبش قبر ( مسأله 648 ) نبش قبر مسلمان ، يعنى شكافتن قبر او اگر چه طفل يا ديوانه باشد حرام است ، ولى اگر بدنش از بين رفته و خاك شده باشد اشكال ندارد .
( مسأله 649 ) نبش قبر امامزاده‌ها و شهدا و علما و صلحا اگر چه سالها بر آن گذشته باشد حرام است .
( مسأله 650 ) شكافتن قبر در چند مورد حرام نيست : ( ( اول ) ) آن كه ميت در زمين غصبى دفن شده باشد و مالك زمين راضى نشود كه در آنجا بماند ( ( دوم ) ) آن كه كفن يا چيز ديگرى كه با ميت دفن شده غصبى باشد و صاحب آن راضى نشود كه در قبر بماند ، و همچنين است اگر چيزى از مال خود ميت كه به ورثه او رسيده با او دفن شده باشد ، و ورثه او راضى نشود كه آن چيز در قبر بماند ، ولى اگر ميت وصيت كرده باشد كه دعا يا قرآن يا انگشترى را با او دفن كنند ، براى بيرون آوردن اينها نمىتوانند قبر را بشكافند . ( ( سوم ) ) آن كه شكافتن قبر موجب هتك حرمت نباشد و ميت بىغسل يا بىكفن دفن شده باشد يا بفهمند غسلش باطل بوده ، يا به غير از دستور شرع كفن شده يا در قبر او را رو به قبله نگذاشته‌اند . ( ( چهارم ) ) آن كه براى ثابت شدن حقى بخواهند بدن ميت را ببينند . ( ( پنجم ) ) آن كه ميت را در جائى كه بىاحترامى به او است مثل قبرستان كفار يا جائى كه كثافت و خاكروبه مىريزند دفن كرده باشند . ( ( ششم ) ) آن كه براى يك مطلب شرعى كه اهميت آن از شكافتن قبر بيشتر است ، قبر را بشكافند مثلا بخواهند بچه زنده را از شكم زن حامله‌اى كه دفنش كرده‌اند بيرون آورند .
( ( هفتم ) ) آن كه بترسند درنده‌اى بدن ميت را پاره كند . يا سيل او را ببرد ، يا دشمن بيرون آورد . ( ( هشتم ) ) آن كه قسمتى از بدن ميت را كه با او دفن نشده بخواهند دفن كنند ولى احتياط واجب آن است كه آن قسمت از بدن را طورى در قبر بگذارند كه بدن ميت ديده نشود . ( ( نهم ) ) آن كه ميت را بخواهند به مشاهد مشرفه نقل نمايند بخصوص اگر وصيت كرده باشد .

116

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست