س : اگر اذن بدهد به كسى كه تير آهن را روى ديوار او نصب كند و او با اعتماد به آن اذن ساخت و بالا رفت آيا مىتواند از اذن خود برگردد ؟ ج : مسأله محل اشكال است و احوط رجوع به تصالح است و لو بالا بقاء مع الاجرة او الهدم مع الارش . س : كسى كه متصدى و مسؤول صندوق جمع اعانات براى ساختمان حرم امام ( ره ) يا حسينيه يا مسجدى مىباشد آيا مىتواند با وجوهى كه مؤمنين در صندوق ريختهاند به نفع صندوق با اطمينان ربح صد درصد خريد و فروش كند و همچنين كسى كه وجوه سهم مبارك امام ( عليه السلام ) نزد او جمع شده با اطمينان به سود و حفظ اصل مال مىتواند با پول تجارت كند يا نه ؟ ج : اگر وكالت مؤمنين به مسؤول صندوق شامل اين نحو معاملات باشد مانعى ندارد ولى علم به رضا به تنهائى كافى نيست و در مورد سهم مبارك امام ( عليه السلام ) اگر مجتهد صلاح بداند و اجازه بدهد و به مصلحت باشد مانعى ندارد . س : آيا بستن لولههاى رحم زنان براى جلوگيرى از بچهدار شدن به منظور كنترل جمعيت جايز است يا نه ؟ و مراد از ضرورت و حرج و ضرر ، ضرورت شخصى ملاحظه مىشود يا نوعى ؟ ج : اگر بستن لولههاى رحم احبال و قوه توالد را از بين ببرد جايز نيست و اما اگر ايجاد مانع كند با حفظ قوه توالد و هر وقت بخواهد مانع را بردارد بتواند يعنى به طور موقت باشد مانعى ندارد و همچنين اگر حمل براى زن موجب خطر نفس يا حرج شديد باشد بستن لولههاى رحم مانعى ندارد ، به شرط آن كه راه ديگرى نباشد . س : كودك غير مميزى مرده است ، آيا مىتوان از اعضاء بدن او براى نجات انسان زندهاى استفاده كرد ؟ آيا ولى او مىتواند بابت عضو صغير پولى بگيرد ؟ ج : محل اشكال است . س : هر گاه به تشخيص پزشك متخصص حمل براى مادر خطر داشته باشد ، يعنى حفظ هر دو ممكن نباشد ، و به ناچار بايد يكى از آنها از بين برود آيا جايز