خبرى رسيد آن را ذبح كند و به فقراء بدهد ، حال پس از چند سال از او خبرى نشده و گوسفند را نمىشود نگه داشت آيا مىتوانيم آن را بكشيم يا بفروشيم و پول آن را نگهداريم تا اگر خبرى از او رسيد گوسفند بخريم و بكشيم ؟ ج : گر چه ظاهر نذر ، نذر ، فعل است نه نتيجه و مشروط است نه مطلق ولى نذر متضمن نذر ابقاء عين منذور است به ملازمه عرفيه و نذر ابقاء ضمنى به واسطه عجز منحل شده ، پس مى تواند ذبح كند يا بفروشد و قيمت آن را نگه دارد تا پس از حصول شرط به نذر عمل كند اين در صورتى است كه احتمال حصول شرط باشد و اگر مأيوس از حصول شرط باشد نذر منحل مىشود . س : شخصى نذر كرده كه بچه گاو را در راه حضرت ابا الفضل ( ع ) كشته و به فقراء بدهد ، و پس از مدتى بچه دوم را هم نذر كرده ، حال به خاطر احتياج ، گاو را فروخته ، آيا مسأله مذكور صحيح است و آيا وظيفه او تبديل است ؟ ج : معامله مذكور صحيح است و از قبيل ( بيع عند النداء ) نهى به ذات معامله تعلق نگرفته و به منزله اتلاف مورد نذر است و بايد تبديل كند و كفاره احوط است . س : آيا نذر پسر مشروط به اذن پدر است و آيا پدر مىتواند پس از انعقاد نذر آن را منحل كند ؟ ج : اذن پدر شرط نيست ، ولى اگر نهى كند از منذور و ذات عمل ، نذر منحل مىشود و اگر از منذور بما هو منذور نهى كند ، احتياط ترك نشود . س : زنى قبل از ازدواج نذر كرده كه در روز معينى به محلى مسافرت كند ، پس از ازدواج شوهر او را از سفر منع مىكند آيا نذر منحل مىشود ؟ ج : احوط براى هر دو رعايت جانب نذر است ، پس احوط براى شوهر عدم منع است . س : نذر زوجه بدون اذن زوج - ولو در مال خودش - نافذ است يا نه ؟ و آيا اذن زوج شرط است يا زوج پس از انعقاد نمىتواند حل كند ؟ ج : احوط مراعات اذن زوج است ، ولو در مال خودش .