سؤال تسبيل الانتفاع و المنفعه به نحو ترتب در مصرف است . س : شخصى زمينى را وقف مسجد كرده و مصارف منافع را معين كرده است ، 50 درصد مال امام جماعت ، 30 درصد مال خادم و 20 درصد تعمير مسجد ، امام جماعت و متولى را نيز معين كرده ، آيا متولى حق دارد چيزى بعنوان حق التوليه بردارد و سپس در نحو مذكور تقسيم كند ؟ ج : بله مىتواند اجرت المثل را به عنوان حق التوليه بردارد و سپس تقسيم كند . س : چيزى را نذر امامزاده كردهاند مثل فرش ، آيا حكم وقف را دارد . در عدم جواز بيع ، يا ملك جهت است ؟ ج : حكم وقف ندارد ، بلكه ملك است و بعيد نيست جواز با نظر متولى يا حاكم شرع در صورتى كه مصلحت باشد . س : موقوفهايست در اصفهان مصرف آن زوارى هستند كه از اعتاب مقدسه به ايران مىآيند و در مراجعت پول آنها تمام مىشود كه براى مراجعت به آنها كمك شود حاليه كه چند سال است كه مسافرى به ايران نمىآيد اين موقوفه در كجا مصرف شود ؟ ج : الاقرب فالاقرب صرف شود مثل زوار امام رضا ( ع ) كه پولشان تمام مىشود به آنها داده شود . س : شخصى زمين مزروعى و باغى را وقف كرده و توليت آن را با زيد قرار داده و پس از فوت زيد ، اكبر اولاد ذكور ، نسلا بعد نسل ، حال پس از فوت زيد توليت به برادر زيد مىرسد يا به اولاد برادر ، اگر بزرگتر باشد از عمو ؟ ج : اكبر اولاد نسل اول بر اكبر اولاد نسل دوم مقدم است ، چنان كه در اصول در قضيه ( زيد ضارب غدا ) مبين شده كه ( غدا ) قيد هيئت است نه ماده و در ما نحن فيه قيد ( اكبر نسلا ) بعد نسل قد توليت است نه متولى پس توليت ترتيب دارد و نسل اول مقدم است نه قيد ماده كه توليت مساوى بوده باشد و متولى مترتب و ظاهر قيود تعلق به هيئت است . س : عين موقوفه به جهت طرو مسوغات شرعيه فروش رفته و پول آن كافى نيست