مىكرده كه فتواى به عدم خمس در هبه داده اينك مقلد كسى است كه مىگويد هبه خطيره خمس دارد و عين مال موجود است آيا خمس دارد ؟ ج : اگر سال به آن گذشته خمس دارد و به فتواى دوم عمل كند . س : جنسى كه براى تجارت خريده و پول آن را نپرداخته و موعد آن نرسيده سال خمس فرا مىرسد آيا خمس آن اجناس را بايد بپردازد مخصوصا اگر ارتفاع قيمت سوقيه پيدا شده باشد ؟ ج : اگر ثمن آن مؤجل است موعد آن نرسيده است استحصال معتبر است يعنى سالى كه ثمن را مىپردازد از منافع آن سال حساب مىشود و اگر مؤجل است در صورت قدرت بر اداء دين اين جنس از منافع سال حاضر حساب مىشود ولو پرداخت نكرده . س : زمينى به ارث رسيده و سپس فروخته شده و ارتفاع قيمت داشته ، آيا اين ارتفاع قيمت خمس دارد ؟ با فرض اين كه اصل ارث خمس ندارد . ج : زياده قيميه آن خمس ندارد و زياده غينيه خمس دارد . س : آيا زكات فطره را مىشود براى اسفالت پشت بام مسجد صرف كرد ؟ ج : بله جايز است چون مصرف آن همان مصرف زكات مال است و از سهم سبيل الله مانعى ندارد . س : شخصى در شب اول شوال عدهاى را در مسجد يا حسينيه دعوت كرده افطار مىدهد آيا فطريه آنها بر او لازم است ؟ ج : بله لازم است هر چند در منزل او نباشد ، هر گاه صدق كند ، ضيف با عيلوله يا عائله ، چون در روايت فرموده : ( من يعوله ) ( الفطرة واجبة على كل من يعول من ذكر او انثى ) . س : فطريه سربازهائى كه در سربازخانهها از غذاى جيره دولتى استفاده مىكنند به عهده خود آنان است يا دولت ، آيا سربازان عائله دولت محسوب مىشوند يا نه ؟ ج : اگر حقوق به آنها بدهد و پول غذا را بدهد عائله و ضيف صدق نمىكند و اگر غذا به آنها بدهد نيز صدق نمىكند و اگر شك كنيم ، به عموم آيه ( انما