پاك شده ، روزه او صحيح است ، ولى اگر در وسعت وقت قضاى رمضان را گرفته باشد صحيح بودن آن اشكال دارد . مسأله 1674 - اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود ، يا در بين روز خون حيض يا نفاس بيند اگر چه نزديك مغرب باشد ، روزه او باطل است . مسأله 1675 - اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش كند و بعد از يك روز يا چند روز يادش بيايد ، روزههايى كه گرفته صحيح است . مسأله 1676 - اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاك شود و در غسل كردن كوتاهى كند و تا اذان غسل نكند و در تنگى وقت تيمم هم نكند ، روزهاش باطل است . ولى چنانچه كوتاهى نكند مثلا منتظر باشد كه حمام زنانه شود ، اگر چه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نكند ، در صورتى كه تيمم كند روزه او صحيح است . مسأله 1677 - اگر زنى كه در حال استحاضه است ، غسل هاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه ( در مسأله 414 به بعد گفته شد ) به جا آورد ، روزه او صحيح است . مسأله 1678 - كسى كه مس ميت كرده يعنى جايى از بدن خود را به بدن ميت رسانده ، مىتواند بدون غسل مس ميت روزه بگيرد ، و اگر در حال روزه هم ميت را مس نمايد ، روزه او باطل نمىشود . 8 - اماله كردن : مسأله 1679 - اماله كردن با چيز روان اگر چه از روى ناچارى و براى معالجه باشد روزه را باطل مىكند ، ولى استعمال شيافهايى كه براى معالجه است اشكال ندارد . 9 - قى كردن مسأله 1680 - هر گاه روزهدار عمدا قى كند - اگر چه بواسطه مرض و مانند آن