طلاق : س : مردى دختر باكره را به عقد ازدواج در آورده ولى قبل از دخول در اثر ملاعبه و جذب ماء حامله شده و سپس او را طلاق داده ، آيا حكم طلاق قبل از دخول را دارد كه مهريه نصف مىشود ، يا بعد از دخول است به ملاحظه ازاله بكارت در وقت وضع حمل ؟ ج : طلاق قبل از دخول است ، و دخول محقق نشده و ازاله بكارت موضوع حكم نيست بلكه ازاله بكارت موضوع حكم ديه است . س : نطفه مرد را پس از ازدواج ، در رحم عيالش تزريق مىكنند و حامله مىشود و قبل از دخول او را طلاق مىدهد ، آيا حكم طلاق قبل از دخول را دارد و عده ندارد يا حكم طلاق حامل را دارد ؟ ج : حكم طلاق حامل را دارد كه عده آن وضع حمل است ، زيرا آيه ، ( واولات الاحمال أجلهن أن يضعن حملهن ) مطلق است ، مگر آن كه حمل از زنا باشد و ملحق به شوهر نباشد ، و اذا التقى الختانان وجب الغسل والمهر والعده با آيه از قبيل مقتضى ولا مقتضى مىباشد و چون احتمال مقتضى است محل اشكال است و احوط رعايت عده است . س : با دختر باكره ازدواج كرده و دخول به اندازهاى كه موجب غسل است شده ولى بكارت برداشته نشده و باقى است ، و سپس زن را طلاق داده آيا حكم مدخوله وثيبه را دارد يا نه ؟ ج : با فرض بقاء بكارت و عدم ثيبوبت حكم باكره را دارد و اذن پدر بنابر احتياط شرط است ، گر چه در باب غسل و مهر و عده التقاء ختانين كافى است . س : آيا براى زن در عده رجعيه حفظ حجاب از شوهر واجب است ؟ ج : تستر واجب نيست بلكه در روايات امر شده به خضاب و اكتحال و تزيين و اظهار زينت و تشويق زوج به رجوع ( لعل الله يحدث بعد ذلك امرا ) . زنى دو طلاق داده شده و سپس به عقد انقطاعى ديگرى در مىآيد و سپس با