responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 96


غسل مس ميت كرده ، اگر بخواهد نماز بخواند ، بايد بنابر احوط وضو هم بگيرد .
( 482 ) اگر چند ميت را مس كند يا يك ميت را چند بار مس نمايد ، يك غسل كافى است .
( 483 ) براى كسى كه بعد از مس ميت غسل نكرده است ، جايز بودن توقف در مسجد و خواندن سوره هايى كه سجده واجب دارد ، خالى از وجه نيست گرچه احتياط در اجتناب است ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل كند بلكه وضو نيز بنابر احتياط بگيرد .
( 484 ) كسى كه غسل مس ميت بر او واجب شده اما غافل از تكليف به غسل مس ميت ، غسل جنابت انجام داده در صورتى كه اين غسل به قصد انجام وظيفه واقع شده ، كفايت از غسل مس ميت مىكند .
( 485 ) بدن ميتى كه سرد نشده چنانچه با رطوبت مس شود ، موجب نجاست است ، اگر چه موجب غسل نيست .
( 486 ) اگر ديوانه يا بچه نا بالغ ميت را مس كند بعد از آن كه ديوانه ، عاقل شد و بچه بالغ گرديد ، بايد غسل مس ميت نمايد .
( 487 ) مس ميت اجمالا ناقض وضو مىباشد .
( 488 ) با مس ميت غسل واجب مىشود و فرقى نيست بين اين كه با رطوبت مس كند يا بدون رطوبت .
( 489 ) در صورتى كه ميتى را مس كند ولى معلوم نشود قبل از سرد شدن بوده يا بعد از سرد شدن ، غسل واجب نيست .
( 490 ) شهيد مانند كسى است كه غسل داده شده ، بنا بر اين مس بدن او موجب غسل نيست ، و هم چنين كسى كه قتل او به عنوان قصاص و يا حد واجب باشد و قبل از اجراى قصاص يا حد غسل كرده باشد .

96

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 96
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست