responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 450


بچه دار در ارث بردن از زمين ، خوب است .
( 2249 ) اگر زن غير از شوهر و ارثى ندارد ، بنابر اقوى همه مال به شوهر مىرسد ، ولى اگر شوهر غير از زن وارث ندارد زن سهم خود را كه چهار يك ( يك چهارم ) است مىبرد و بقيه بنابر اقرب ، از آن امام عليه السلام است .
( 2250 ) اگر براى پرداخت سهم زن بخواهند بنا و درخت و مانند آن را قيمت نمايند بايد اجزاى آن را قيمت كنند ، ولى احتياط مستحب در اين است كه ببينند اگر آنها بدون اجاره در زمين بمانند تا از بين بروند چقدر ارزش دارند ، وان را براى پرداخت مبنا قرار دهند .
( 2251 ) اگر ميت بيش از يك زن داشته باشد ، چنانچه اولاد نداشته باشد چهار يك ( يك چهارم ) مال ، و اگر اولاد داشته باشد هشت يك ( يك هشتم ) مال به شرحى كه گفته شد ، به طور مساوى بين زنهاى دائمى او تقسيم مىشود ، اگر چه شوهر با هيچ يك از آنان يا بعض آنان نزديكى نكرده باشد .
( 2252 ) اگر مردى در حال مرض با زنى ازدواج دائم نمايد و در آن مرض بميرد و نزديكى هم نكرده باشد ، زن از آن مرد ارث نمىبرد و حق مهر هم ندارد ، و اگر نزديكى كرده باشد و يا از آن مرض خوب شده و به غير آن مرض از دنيا رفته باشد آن زن هم از او ارث مىبرد و هم حق مهر دارد ، و اگر زنى كه شوهرش با او نزديكى نكرده در زمان مريضى شوهر از دنيا رفت شوهر از آن زن ارث نمىبرد و حق مهر هم براى زن نيست بنابر اظهر ، اگر چه احتياط مستحب در صلح است .
( 2253 ) اگر زن را به ترتيبى كه در احكام طلاق گفته شد طلاق رجعى بدهد وان زن قبل از اتمام عده بميرد ، شوهر از او ارث مىبرد ، و نيز اگر شوهر قبل از اتمام عده زن بميرد ، زن از او ارث مىبرد ، ولى اگر بعد از اتمام عده رجعى يا در عده طلاق بائن يكى از آنان بميرد ، ديگرى از او ارث نمىبرد .
( 2254 ) اگر شوهر در حال مرض عيالش را طلاق دهد ، اگر چه طلاق بائن باشد ، و قبل از گذشتن دوازده ماه هلالى بميرد ، زن با دو شرط از او ارث مىبرد : اول آن كه در اين مدت شوهر ديگر نكرده باشد . دوم آن كه شوهر در ادامه همان مرضى كه در آن مرض زن را طلاق داده ، به واسطه آن مرض يا به جهت ديگرى بميرد ، پس اگر از

450

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 450
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست